KUALA LUMPUR: Kerjasama yang terbentuk antara Parti Sosialis Malaysia (PSM) dan Parti Ikatan Demokratik Malaysia (MUDA) bakal memberikan pilihan baharu kepada pengundi di enam negeri yang akan mengadakan Pilihan Raya Negeri 12 Ogos nanti.

Timbalan Pengerusi PSM S Arutchelvan menjelaskan, kerjasama yang dibentuk antara kedua-dua parti merupakan peluang yang baik untuk partinya.

PSM jelas Arutchelvan, sudah sekian lama mencari rakan kerjasama politik yang mempunyai hala tuju yang hampir sama.

"Saya harap kita (PSM dan MUDA) membawa satu politik yang tidak toksik, kita membawa satu politik baru yang progresif.

"Untuk rakyat yang bosan nak protes, jangan protes, ada parti yang ada boleh mengundi kali ini," katanya pada sidang media mengumumkan kerjasama kedua-dua parti.

MUDA, PSM umum kerjasama pada PRN


Bagi setiausaha agung MUDA, Amir Hariri Abd Hadi biarpun PSM sering tewas dalam Pilihan Raya Umum, namun parti itu sudah banyak memperjuangkan nasib rakyat.

"Ada yang sebut pelbagai tohmahan kepada rakan-rakan kita dalam PSM, ada yang kata mereka tidak menang dan sebagainya.

"Tetapi realitinya banyak pekerja-pekerja yang telah dibela oleh rakan-rakan PSM, banyak tanah-tanah yang tidak diberikan kepada peneroka bandar yang telah pun berjaya diperjuangkan oleh rakan-rakan PSM.

"Kalau kita nak kira kejayaan-kejayaan yang telah pun dilaksanakan khususnya oleh rakan-rakan PSM, tidak terkira banyaknya kalau kita hanya nak bezakan dengan keputusan-keputusan pilihan raya," katanya.

Amir Hariri menjelaskan, kerjasama antara PSM dan MUDA ini diharapkan dapat memberi kebaikan kedua-dua parti dan diteruskan selepas PRN.

Beliau juga memberitahu kerjasama yang dibentuk antara kedua-dua parti adalah berlandaskan Perlembagaan dan Rukun Negara.

PSM dan MUDA juga sudah bersetuju untuk tidak bertembung dalam kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) yang bakal ditandingi.