MELAKA TENGAH: Siapa sahaja berhak menjadi Ketua Menteri sekiranya sesebuah parti itu memenangi majoriti kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka, kata Presiden Parti Amanah Negara, Mohamad Sabu.

Justeru, Mohamad berpendapat, pengumuman Perikatan Nasional (PN) yang menamakan Datuk Mas Ermieyati Samsudin sebagai Ketua Menteri negeri itu belum tentu menjamin peluang untuk calon parti berkenaan bagi DUN Tanjung Bidara itu.

Ahli Parlimen Kota Raja itu berkata, tugas besar yang menanti PN ialah masih perlu menumpaskan dua lagi parti iaitu Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Harapan (PH) terlebih dahulu.

“Kalau mereka (Perikatan Nasional) menang bolehlah, tapi ada satu lagi … BN. Tak tau yang mana (akan menang) tapi kita (PH) pilih satu saja, iaitu Adly Zahari (calon Ketua Menteri PH),” katanya lagi.
BACA: PRN Melaka: Mas Ermieyati calon Ketua Menteri Perikatan Nasional - Muhyiddin


Ketika ditanya lagi sekali apa pandangan beliau tentang Mas Ermieyati, Mohamad berkata: “Siapa pun layak jikalau cukup bilangan (kerusi).”

Terdahulu, Pengerusi PN, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan Mas Ermieyati, yang juga Ahli Parlimen Masjid Tanah sebagai calon Ketua Menteri mereka.

Bekas Perdana Menteri itu berkata, keputusan itu telah dicapai hasil kesepakatan semua parti komponen PN iaitu Pas, Bersatu dan Gerakan.

Dalam pada itu, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata, pengumuman PN itu memberi tamparan kepada seorang lagi pemimpin yang disebut-sebut calon Ketua Menteri mereka, iaitu Datuk Mohd Rafiq Naizamohideen.

“Untuk Mas Ermieyati, tentu ia sesuatu pilihan baharu yang beri tamparan hebat kepada Naib Presiden Bersatu, Rafiq.

“Bila pengumuman ini dibuat, ini bermakna Rafiq akan kalah di Teluk Mas dan ini  memberi kelebihan sikit pada Mas.

“Mungkin dapat berjaya melebihi (calon BN DUN Tanjung Bidara) Ab Rauf (Datuk Seri Ab Rauf Yusoh)… tapi saya rasa dia masih di belakang sikit kerana Rauf bukan orang mudah, kita pun tahu sumber dia,” kata Guan Eng lagi.

Guan Eng berkata, dengan pengumuman itu, ia menunjukkan PN sudah hilang harapan ke atas Rafiq, dan menaruh segala yang ada kepada Mas Ermieyati.