KUALA LUMPUR: Gabungan Parti Sarawak (GPS) pimpinan Ketua Menteri Tan Sri Abang Johari Tun Openg dijangka berdepan tentangan sengit di beberapa kawasan bandar dan luar bandar dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak kali ini.

Menurut Felo Kanan Majlis Profesor Negara, Jeneri Amir, ia susulan terdapat kebangkitan dan kesedaran dalam kalangan masyarakat dengan ideologi politik baharu yang dibawa parti-parti politik lain di negeri itu.

"Dalam konteks perkembangan politik Sarawak dan nasional, kita lihat timbul kebangkitan, kesedaran dan keinginan (masyarakat) membabitkan diri dalam politik, bukan sahaja Bumiputera Sarawak tapi masyarakat Cina.

"Mereka gunakan pelbagai ideologi politik, agenda, isu dan masalah untuk memberi desakan kepada GPS sekurang-kurangnya memberi perhatian selepas 58 tahun Sarawak Merdeka.

"Sesetengah tempat akan berikan tentangan sengit kepada GPS. Seperti Pilihan Raya Negeri (PRN) lalu, tidak mungkin parti politik itu berikan tentangan hebat kepada GPS ketika itu di bawah Barisan Nasional (BN), malah rekod sejarah Pilihan Raya berdasarkan peratusan mengundi terhadap parti politik lain seperti 2016 tidak punya prestasi yang baik," jelasnya.

Namun Jeneri berkata PRN Sarawak kali ini dijangka lebih menarik dengan adanya parti-parti politik lain yang memberikan saingan kepada GPS.

"Pas hanya mendapat lebih kurang 1.71 peratus undi, Amanah kurang 1 peratus undi, lain-lain parti kurang 0.5 peratus undi pada PRN lalu.

"Sejarah pilihan raya di negeri ini hanya beberapa parti politik akan berikan pertarungan yang dasyat itu. Hanya dua sahaja parti politik bakal beri cabaran hebat. Tidak boleh dipandang ringan oleh  GPS iaitu DAP di kawasan bandar, PSB dan UPP akan berikan beberapa tentangan sengit di kawasan bandar dan luar bandar.

"Ini satu benda yang menarik di tengah kita dicengkam COVID-19," jelasnya ketika ditemubual Astro AWANI pada Isnin.

BACA: [LAPOR LANGSUNG] PRN Sarawak: SPR terima 349 kertas pencalonan, 10 parti bertanding


Kurang calon muka baharu 

Dalam pada itu, mengulas lanjut mengenai kurangnya calon muka baharu dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak kali ini Jeneri berkata ia berkemungkinan disebabkan kurang ruang dan peluang diberikan kepada generasi muda oleh hampir kesemua parti yang bertanding. 

"Ini masalah setiap parti apabila ketidaksediaan berundur untuk beri ruang pemimpin muda, tetapi beri kesan berpanjangan kepada parti itu.

"Akibatnya ialah ada barisan depan ini, terdiri daripada mereka lebih dari 65-70 tahun ke atas. Ruang itu besar kerana tidak cukup lapisan pengganti itu, jadi ruang dan peluang untuk menampilkan barisan 20,30,40an itu (kurang),' jelasnya.

Malah tradisi politik memberikan tempoh terlalu lama kepada penyandang sesebuah kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) itu juga perlu dilihat semula.

Tambah Jeneri, ia bagi memberikan politik yang lebih segar dengan pemimpin baharu sekali gus dapat membuka ruang lebih banyak generasi muda lebih aktif dalam demokrasi di negara ini.

"Kita perhatakan berlaku penyandang mencengkam kerusi itu untuk sekian lama mungkin 1,2,3,4 penggal.

"Bagaimana mungkin kita dapat lihat satu lapisan baru yang berwibawa, bintang politiknya menyerlah yang dapat tandingi presiden parti dan sebagainya.

"Ini masalah dan cabaran mana-mana presiden parti untuk mereka beri ruang yang luas kepada barisan muda ini dan melatih mereka. Bakat pimpinan dalam politik bukan mudah untuk diasah, apatah lagi gelora dalaman politik. Hanya mereka mempunyai mental yang kuat, wawasan yang jauh dapat bertahan," jelasnya lagi.

Terdahulu, Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Abdul Ghani Salleh dalam sidang media memaklumkan telah menerima sejumlah 349 kertas pencalonan bagi 82 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak yang dipertandingkan pada Pilihan Raya Negeri (PRN) kali ini.

Ia melibatkan Gabungan Parti Sarawak (82 calon); Parti Bumi Kenyalang (73); Parti Sarawak Bersatu (70); Parti Keadilan Rakyat (28); DAP (26); ASPIRASI (15); Parti Bansa Dayak Sarawak Baru (11); AMANAH (8); Parti Sedar (5); Pas (1) manakala 30 (Bebas).