KEMAMAN: Kemeriahan kempen sempena pilihan raya negeri (PRN) semakin terasa apabila kesemua enam negeri terlibat telah membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) masing-masing pada akhir Jun.

Tidak terkecuali Pengarah Komunikasi Strategik BN, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek yang tampil kreatif dengan berceramah di atas tong kayu di sekitar DUN Kemasik, di sini.

Menurut beliau, pendekatan melalui konsep soapbox campaign dari United Kingdom itu diambil memandangkan ia lebih santai, tiada protokol serta lebih dekat dengan rakyat.

"Kita melaksanakan beberapa siri ceramah menerusi program 'Jelajah Atas Tong' yang meliputi zon Kertih, Kemasik dan di kawasan Felda.

"Kaedah ini akan digunakan dalam beberapa siri cermah yang akan dijalankan sepanjang PRN ini," katanya ketika ditemui pemberita di sini, baru-baru ini.

Ahmad Shabery ketika berucap sempena program Jelajah Atas Tong anjuran Perhubungan UMNO DUN Kemasik di sekitar kawasan di Kemaman, Terengganu.  - Foto Sinar Harian

Ahmad Shabery yang juga Ketua Urusetia UMNO DUN Kemasik berkata, pihaknya akan terus mendekati rakyat bagi memastikan maklumat disampaikan secara langsung melalui pentas ceramah itu.

Ujarnya, kaedah kempen menggunakan tong setinggi 0.6 meter dan lebar 1.2 meter itu akan diperluaskan lagi sepanjang tempoh kempen pada PRN kali ini.

Enam negeri iaitu Kedah, Pulau Pinang, Selangor, Negeri Sembilan, Kelantan dan Terengganu yang tidak membubarkan DUN pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) November tahun lalu akan terlibat PRN yang dijangka berlangsung pada Ogos ini. -- Sinar Harian