KUCHING: Majlis Tertinggi Parti Rakyat Sarawak (PRS) bersetuju melantik pemangku presiden parti itu Datuk Joseph Salang Gandum sebagai presiden baharu.

Beliau akan menggalas tanggungjawab yang sebelum ini digalas mendiang Tan Sri Dr James Jemut Masing yang meninggal dunia pada 30 Oktober tahun lalu.

Perkara itu disahkan Setiausaha Agung PRS Datuk Janang Bungsu dalam sidang media di sini hari ini.

Menurutnya lagi, keputusan itu dicapai majlis tertinggi parti sebagai memelihara keseimbangan dan perpaduan dalam parti.

“Justeru, demi kepentingan perpaduan dan perpaduan PRS, para pemimpin dalam majlis tertinggi parti itu telah bersetuju dengan barisan konsensus yang akan mengetepikan keperluan untuk pemilihan bagi jawatan presiden dalam mesyuarat tritahunan (TDC) PRS yang akan datang, kata Setiausaha Agung PRS, Datuk Ir Janang Bungsu.

"Kata sepakat mengenai barisan kepimpinan hanya dapat dicapai selepas pengorbanan peribadi yang besar dilakukan Menteri di Jabatan Premier Sarawak Datuk John Sikie Tayai dan pemangku presiden PRS Datuk Joseph Salang," ujarnya.

Menurut beliau, John Sikie yang merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kakus telah mempamerkan sikap yang mengagumkan dengan menawarkan diri untuk menerima jawatan yang lebih rendah dalam barisan konsensus walaupun telah menerima banyak pencalonan untuk jawatan presiden parti.

Sementara itu, katanya Salang telah bersetuju untuk menerima jawatan presiden parti bagi mengekalkan keseimbangan dalam parti.

"Jika kita gagal dalam menguruskan krisis dalam parti ia boleh menjejaskan imej PRS serta imej kepimpinan politik Dayak," tambah Janang.

Jawatan presiden PRS kosong selepas penyandangnya Tan Sri Dr James Jemut Masing meninggal dunia pada 30 Oktober tahun lalu pada usianya 72 tahun akibat sakit.

Sejak itu Salang yang merupakan bekas Ahli Parlimen Julau dan timbalan presiden PRS memangku jawatan berkenaan.

Sebelum ini Naib Presiden PRS Datuk John Sikie Tayai yang menawarkan diri untuk bertanding jawatan presiden telah bersetuju menarik diri demi mengutamakan perpaduan parti.

Tegas Janang lagi, pucuk pimpinan PRS menyedari kesan buruk terhadap Gabungan Parti Sarawak (GPS) jika mereka tidak  berupaya menguruskan konflik dalaman parti secepat mungkin.

Sikie, yang merupakan Menteri di Pejabat Premier Sarawak dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kakus, manakala Salang ialah bekas timbalan menteri dalam kabinet persekutuan dan bekas Ahli Parlimen Julau, adalah dua pemimpin parti yang menyerahkan kertas pencalonan bagi jawatan presiden.

PRS sebuah parti komponen dalam GPS akan mengadakan persidangan perwakilan tiga tahun sekali (TDC) di Sibu pada 23 dan 24 April ini.