KUALA LUMPUR: Ketika rakyat masih dirundung ketakutan terhadap ancaman COVID-19, kekhuatiran mereka juga terhadap kemungkinan berlaku lagi kegiatan lompat-melompat selepas pilihan raya diadakan.

Maka tegas Ketua Pemuda Sosialis DAP (DAPSY) Kebangsaan, Howard Lee, selagi belum ada dan dikuatkuasakan Akta AntiLompat Parti untuk menghalang perbuatan itu, adalah tidak wajar untuk diadakan Pilihan Raya Umum (PRU) apatah lagi dipercepatkan.

Katanya, rakyat juga sudah diletakkan harapan oleh kerajaan pusat dan pembangkang bahawasanya menerusi Memorandum Persefahaman (MoU) yang dimeterai untuk mencapai kestabilan sekurang-kurangnya hingga akhir Julai tahun depan.

“Rakyat akan kata kalian sudah ada MoU ini, sudah meterai perjanjian, sekarang mahu PRU pula?

“Jadi sebelum kita nampak jadinya, berjayanya, bentangnya dan lulusnya Akta Antilompat Parti dengan pindaan-pindaan Perlembagaan yang diperlukan untuk menjadikan ia satu norma baharu yang boleh menyekat sekurang-kurangnya, kalau tidak boleh membasmi, lompatan-lompatan dan politik kekatakan, tak elok untuk kita adakan PRU,” katanya.

Jelas Howard lagi, menerusi pungutan suara yang dibuat Astro AWANI juga jelas menunjukkan secara amnya majoriti tidak bersetuju untuk dipercepatkan proses itu.

Malah Howard turut membangkit persoalan sama ada cadangan Barisan Nasional (BN) itu sebagai eskapisme daripada melunaskan janji-janji mereka yang dipersetujui bersama dalam MoU itu.

Tonton sesi penuh Dialog Tiga Penjuru dihoskan oleh Luqman Hariz pada Khamis, di sini:


Selagi tiada Akta Antilompat Parti, tak elok diadakan PRU15 - Howard Lee


Dialog Tiga Penjuru: Perlukah PRU15 disegerakan?