KUALA LUMPUR: Selepas dipecat daripada UMNO 25 tahun lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim bakal kembali 'menjejakkan kaki'  ke perasmian Perhimpunan Agung UMNO (PAU) 2023 pada 9 Jun ini.

Kali terakhir beliau berucap pada PAU adalah pada tahun 1998 sebagai Timbalan Presiden UMNO.

Setiausaha Agung UMNO, Datuk Asyraf Wajdi Dusuki berkata, selain Perdana Menteri, PAU kali ini juga menyaksikan keunikan apabila 19 presiden parti yang bergabung di bawah kerajaan Perpaduan turut dijemput untuk hadir.

"Tahun ini, sedikit kelainan dan bertuah kerana PAU akan turut dihadiri Perdana Menteri bersama 19 presiden parti yang bergabung di bawah Kerajaan Perpaduan.

"Ini adalah saat bersejarah buat PAU yang akan disertai dengan pelbagai parti yang membentuk kerajaan," katanya pada sidang media di sini, pada Jumaat.

Asyraf Wajdi memaklumkan Perdana Menteri tidak akan menyampaikan ucapan sebaliknya hanya menjadi tetamu kehormat kerana agendanya adalah ucapan dasar daripada Presiden parti, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamid.

Beliau memberitahu PAU 2023 yang akan berlangsung selama empat hari bermula 7 Jun itu akan dihadiri 6,341 perwakilan UMNO dari seluruh negara.

Menurutnya, ia membabitkan 2,888 perwakilan yang akan menghadiri PAU pada Jumaat dan Sabtu, selain 1,159 perwakilan Wanita, 1,160 perwakilan Pemuda dan 1,134 perwakilan Puteri pada Perhimpunan Agung ketiga-ketiga sayap yang akan diadakan serentak pada Khamis.

Beliau memberitahu, antara perkara yang akan disentuh pada perbahasan PAU kali ini adalah mengenai persiapan parti menjelang Pilihan Raya Negeri (PRN) dan isu berkaitan kerjasama di bawah kerajaan Perpaduan.

"Setiap negeri akan ada wakil untuk berbahas. Pada kali ini, kerana kita menjadi sebahagian daripada kerajaan Perpaduan, sudah tentu dijangkakan banyak usul daripada negeri untuk membicarakan soal ekonomi rakyat dan kedudukan serta kepentingan agama," jelasnya.

Dalam pada itu, Asyraf berkata, PAU kali ini juga bakal menyaksikan beberapa pindaan kepada Perlembagaan parti.

"PAU kali ini juga akan menyaksikan beberapa pindaan dibuat kepada perlembagaan parti, membabitkan peraturan mesyuarat dan mempermudahkan keahlian," katanya lagi.

Tambahnya, setakat ini sebanyak 56 agensi media termasuk 50 media tempatan yang membabitkan 458 petugas media berdaftar bagi membuat liputan PAU 2023.