SHAH ALAM: Dakwaan yang mengaitkan Perikatan Nasional (PN) dengan elemen gelombang hijau dan Taliban merupakan strategi musuh gabungan politik itu bertujuan untuk menakut-nakutkan pengundi bukan Melayu.

Timbalan Presiden Bersatu, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu berkata, tindakan itu juga mampu menimbulkan perasaan kurang senang selain mempunyai unsur berbaur perkauman.

"Meletakkan stigma Islam itu agama pengganas atau pada pengertian ramai di Malaysia sebagai Taliban, mesti dihentikan. Kata-kata seperti 'ekstremis', 'dark ages', 'non-progressive' yang dikaitkan dengan kepemimpinan Islam amat menyinggung perasaan.

"Stigma Taliban dan gelombang hijau, ini amat merbahaya kerana ia akan membenihkan rasisme dan merendahkan sesuatu kaum. Dalam jangka masa panjang ia tentu akan lebih merbahaya," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapan perasmian pada persidangan Armada dan Srikandi BERSATU di sini, pada Khamis.

Mengulas lanjut, Ahmad Faizal menegaskan, PN bukanlah parti politik rasis dan ektremis yang didakwa pihak lawan.

Sebaliknya tegas Ahmad Faizal, PN tetap meletakkan rakyat sebagai keutamaan yang boleh dilihat sewaktu pentadbiran kerajaan di bawah pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebelum ini.

"Kerajaan PN adalah sebuah kerajaan yang berasaskan kepentingan rakyat tanpa mengira kaum atau agama. Rekod PN menunjukkan negara tidak mengalami masalah untuk memperbaiki keruncingan ekonomi.

"Sejurus pasca COVID-19, PN sudah berjaya meletakkan ekonomi negara di kedudukan yang kukuh walaupun mengalami pelbagai kesukaran," katanya.

Dalam pada itu, Ahmad Faizal yang juga merupakan Pengerusi PN Negeri Sembilan menyatakan, Bersatu kini juga semakin diterima dalam kalangan rakyat berbanding UMNO.

"Maka, apabila Bersatu bergabung dengan Pas, Perikatan Nasional (PN) terus menjadi wadah perjuangan utama bagi umat Melayu di Malaysia.

"(Susulan sokongan kuat yang diberikan) musuh-musuh politik PN sebolehnya mahu menggagalkan kerjasama ini," ujarnya.