KUALA LUMPUR: Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein menolak sekeras-kerasnya tuduhan dilabel sebagai pengkhianat parti selepas nama beliau dikaitkan antara 10 Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) yang menyokong Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri.

Menurut Ahli Parlimen Sembrong itu, keputusan memberikan surat akuan berkanun (SD) pada peringkat awal adalah kerana kerjasama dengan Pakatan Harapan (PH) bercanggah dengan pendirian parti.

Bagaimanapun, tegas Hishammuddin, sebaik sahaja parti membuat keputusan berkecuali, kesemua mereka telah menarik balik SD berkenaan selain bersetuju dengan kehendak parti selaras dengan titah Yang Di-pertuan Agong untuk membentuk Kerajaan Perpaduan.

"Pertamanya, saya berterima kasih kepada YB Presiden (Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi) kerana memaafkan 10 orang yang dikatakan pengkhianat tetapi sehingga hari ini saya tidak tahu apa sebabnya dituduh sebagai pengkhinat.

"Saya cukup yakin bahawa apa yang telah pun berlaku tidak ada benda yang patut kita apologetik sehingga dituduh mengkhianat perjuangan parti," katanya kepada pemberita selepas Ucapan Dasar Presiden UMNO sempena Perhimpunan Agung UMNO 2022 (PAU2022) di Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur (WTCKL), di sini, hari ini.

Mengulas lanjut, bekas Menteri Pertahanan itu turut senada dengan kenyataan Ahli Parlimen Jelebu, Datuk Seri Jalaluddin Alias bahawa keputusan awal mereka untuk menandatangani SD adalah selaras dengan naratif parti pada ketika itu.

Tambah Hishammuddin lagi, beliau juga bersedia untuk diambil tindakan.

"Kalau mereka nak ambil tindakan, ambil lah. Tak ada benda yang saya perlu bimbang kerana kita konsisten sebelum ini di peringkat (parti), usaha nak bersama-sama dengan PH bercanggah dengan pendirian parti sendiri.

"Kita buat SD-SD berkenaan tetapi bila parti sudah buat keputusan kita berkecuali, pada satu ketika, kita tarik SD balik dan selepas itu bila Yang di-Pertuan Agong titah kita bersetuju mewujudkan Kerajaan Perpaduan dan kehendak parti, kita bersetuju. Jadi di mana pengkhianatannya?" soal Hishammuddin lagi.

Dalam masa sama, Hishammuddin berkata, rakyat sudah mual dengan sikap UMNO yang suka bertelagah dan menuduh sesama sendiri.

Katanya, apa yang perlu dilakukan ketika ini adalah untuk bergerak ke hadapan dan bersedia dengan siri-siri pilihan raya akan datang.

"Saya harap bahawa apa yang kita dapat bincang di dalam PAU ini ialah hala tuju dan cara bagaimana kita dapat mengurangkan jurang kepercayaan dalam kalangan orang ramai terhadap parti dan perjuangan.

"Itu lebih baik daripada hanya menggunakan platform ini untuk bercakaran, berbalah sesama kita, tuduh menuduh, dan serang menyerang sesama kita. Sedarlah... cukup-cukup," tegas beliau.