AYER KEROH: Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Sulaiman Md Ali tidak dapat menahan sebak ketika menyampaikan ucapan kepada kakitangannya pada hari terakhir memasuki pejabat di Kompleks Seri Negeri, hari ini.

Video Sulaiman yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Lendu  yang dilihat menyeka air matanya itu tular tengah hari tadi selepas beliau memasuki pejabat Ketua Menteri itu kira-kira jam 8.59 pagi.

Beliau dikatakan tidak bersedih melepaskan jawatannya sebagai ketua menteri, sebaliknya beliau sedih untuk berpisah dengan kakitangannya yang sudah bersamanya dalam memberikan perkhidmatan cermerlang bagi negeri Melaka.

“Saya sangat berterima kasih kepada semua kakitangan pejabat ini yang banyak membantu saya.

“Jasa serta budi baik semua akan saya kenang selagi hayat dikandung badan dan jangan ada sedikit pun kekurangan khidmat untuk Ketua Menteri yang baharu nanti,” katanya.



Astro AWANI pada Khamis melaporkan Sulaiman masih memasuki pejabatnya seperti biasa di Kompleks Seri Negeri di Ayer Keroh.

Beliau memasuki kompleks berkenaan kira-kira pukul 8.59 pagi tadi meskipun Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi semalam telah mengesahkan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lendu itu telah meletak jawatan sebagai Ketua Menteri Melaka.

Sulaiman sebelum ini kali pertama menjadi Ketua Menteri Melaka ke-12 menggantikan Adly Zahari yang dilantik Ketua Menteri Melaka ke-11 pada 11 Mac 2018 selepas Adly tidak lagi mendapat kepercayaan sebilangan besar ADUN Melaka sebagai Ketua Menteri.

Melaka kemudian terpaksa pula mengadakan Pilihan Raya Negeri (PRN) selepas empat ADUN menarik sokongan terhadap Sulaiman dan menyaksikan Barisan Nasional (BN) menang selesa dengan 21 daripada 28 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN).

Bagaimanapun, selepas PRN Melaka November 2021 lalu, situasi politik di negeri ini beberapa kali berdepan detik genting apabila timbul dakwaan kononnya jawatan ketua menteri akan bertukar tangan.

Desas-desus kuat mengatakan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Melaka, Datuk Seri Ab Rauf Yusoh yang juga ADUN Tanjung Bidara bakal menggantikan Sulaiman.

Ahmad Zahid hari ini turut memaklumkan hanya satu nama, iaitu Ab Rauf telah dihantar UMNO kepada Yang di-Pertua Negeri Melaka, Tun Mohd Ali Mohd Rustam untuk dilantik sebagai Ketua Menteri baharu.