KOTA KINABALU: Semua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang menyokong Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor berkumpul di kediaman rasmi Ketua Menteri di Sri Gaya di sini hari ini, hadir bagi membincangkan persediaan Persidangan Khas DUN yang diadakan esok.

Setiausaha Agung Gabungan Rakyat Sabah (GRS), Datuk Seri Masidi Manjun berkata, tiada isu lain yang dibincangkan dalam perjumpaan hari ini tetapi berbincang mengenai penyelarasan perjalanan Persidangan Khas DUN.

"Semua 44 ADUN berkumpul bagi membincangkan persediaan Persidangan Khas DUN esok yang akan membentangkan dua usul rang undang-undang (RUU).

"Kita tiada bincang hal lain, kita hanya bincang soal penyelarasan untuk persidangan esok, contohnya siapa yang akan berucap," katanya ketika ditemui media.

Politik Sabah | Sidang Khas DUN Sabah, semua ADUN diharap bertindak matang



ADUN tersebut merangkumi 29 dari Gabungan Rakyat Sabah (GRS), diikuti 7 ADUN Pakatan Harapan (PH) Sabah, 5 ADUN dari UMNO dan masing-masing satu ADUN dari Parti Harapan Rakyat Sabah (PHRS) serta Bebas.

Tambah Masidi, semua ADUN perlu laksanakan tanggungjawab sebagai wakil rakyat dengan menghadiri persidangan khas itu dan bersidang secara matang bagi meluluskan kedua-dua RUU tersebut.

"RUU itu penting kerana ia ada kaitan dengan autonomi Sabah untuk mengurus sendiri hal ehwal gas. Sebelum ini ia di bawah Suruhanjaya Tenaga Persekutuan dan Petronas.

"Ini adalah antara hasil rundingan kerajaan negeri berkaitan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63)," katanya.

Politik Sabah | Bercuti dari politik, tidak bincang rombakan Kabinet



Ditanya sama ada rombakan Kabinet negeri yang disebut Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor sebelum ini ada dibincangkan dalam perjumpaan itu Masidi berkata, hal itu juga tidak dibincangkan.

"Tiada bincang mengenai politik, kami cuti daripada politik hari ini, rombakan Kabinet pun tidak dibincangkan, kita fokus kerja," tegasnya.

Persidangan Khas DUN esok akan menjadi tumpuan selepas Barisan Nasional (BN) dan UMNO menarik sokongan kepada kerajaan negeri di bawah pimpinan Hajiji sejak Jumaat lalu.