TOKYO: Tumpuan peminat sukan tanah air sudah pasti tertumpu kepada gandingan Pandelela Rinong-Leong Mun Yee untuk menghadiahkan pingat pertama kepada Kontinjen Malaysia pada Sukan Olimpik Tokyo 2020 apabila kedua-dua penerjun negara itu turun beraksi, hari ini.

Selepas meraih pingat perak dalam acara terjun 10m platform seirama wanita bersama Cheong Jun Hoong pada edisi Rio 2016, Pandelela, 28, yang akan memulakan kempen di Tokyo dalam acara sama kali ini bersama Leong Mun Yee, 36, diletakkan sandaran untuk menamatkan cabaran di kedudukan podium.

Kedua-dua penerjun berkenaan dijadual beraksi di final acara itu pada pukul 3 petang waktu tempatan (2 petang waktu Malaysia) di Pusat Akuatik Tokyo.

Mengulas penampilan kedua-dua penerjun negara itu esok, Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican percaya berdasarkan pengalaman dimiliki Pandelela dan Mun Yee dalam Sukan Olimpik, mereka mampu memberikan keputusan positif kepada Kontinjen Malaysia.

Sukan Olimpik Tokyo adalah penyertaan kali keempat berturut-turut buat Pandelela sejak kali pertama di Olimpik Beijing 2008, manakala temasya kali ini adalah kelima bagi Mun Yee bermula pada 2000, 2004, 2008 dan 2012.

Malah, katanya pencapaian Pandelela-Mun Yee yang layak ke Olimpik Tokyo selepas memenangi pingat perak acara berkenaan dengan mengumpulkan 312.72 mata pada Kejohanan Terjun Dunia FINA ke-18 di Korea Selatan pada Julai 2019, meletakkan mereka di kedudukan baik untuk meraih pingat pada temasya kali ini.

"Walaupun bakal berdepan cabaran dari penerjun Kanada, Great Britain dan sudah tentunya China, pada saya tidak mustahil daripada acara terjun kita boleh mendapat perkhabaran gembira sebagai permulaan rentak berita baik kepada Kontinjen Malaysia," katanya ketika ditemui di Musashino Forest Sport Plaza pada Isnin.

Sementara itu, pemanah negara Syaqiera Mashayikh dijadual berdepan pemanah Rusia Elena Osipova pada pusingan pertama acara Individu Recurve Wanita di Lapangan Memanah Yumenoshima Park di Tokyo, hari ini.

Pada Jumaat lepas, atlet kelahiran Segamat, Johor itu memulakan saingan hari pertama acara memanah dengan bergaya selepas mencatat rekod peribadi terbaik pada pusingan penentuan ranking acara berkenaan.

Syaqiera, 20, menamatkan saingan di tempat ke-43 daripada keseluruhan 64 peserta dengan berjaya memperoleh 630 mata sekali gus memperbaiki rekod 619 mata dilakukan pada kelayakan terakhir Olimpik di Paris Jun lepas.

Sementara itu, tugas berat menanti beregu lelaki negara Aaron Chia-Soh Wooi Yik apabila turun menentang pasangan Kanada Jason Ho-Shue-Nyl Yakura dalam aksi terakhir peringkat kumpulan, hari ini untuk mara ke peringkat suku akhir.

Misi wajib menang ke atas wakil Kanada tersebut susulan kekalahan beregu utama lelaki negara itu kepada pasangan Indonesia Mohammad Ahsan-Hendra Setiawan 16-21, 19-21 dalam perlawanan kedua Kumpulan D di Musashino Forest Sport Plaza, malam tadi.

Dalam pada itu, beregu campuran negara Chan Peng Soon-Goh Liu Ying menamatkan cabaran di Sukan Olimpik Tokyo tanpa sebarang kemenangan selepas tewas buat kali ketiga berturut-turut dalam aksi peringkat kumpulan.

Pada aksi pada Isnin, Peng Soon-Liu Ying tumpas di tangan pasangan nombor tiga dunia dari China, Wang Yilyu-Huang Dong Ping 13-21, 19-21.

Aksi hari ini, yang memasuki hari kelima temasya berkenaan berlangsung, juga melibatkan pemain perseorangan wanita, Soniia Cheah yang akan memulakan kempen di Tokyo berdepan pemain Hungary Laura Sarosi pada aksi peringkat Kumpulan N.

Sementara, beregu wanita Chow Mei Kuan-Lee Meng Yean yang tumpas dua kali sebelum ini akan melengkapkan aksi Kumpulan A menentang pasangan Great Britain Chloe Birch-Lauren Smith.

Atlet pelayaran lelaki negara Khairulnizam Mohd Afendy juga akan meneruskan Perlumbaan 4 dan 5 acara Laser Standard, manakala Nur Shazrin Mohamad Latif akan bersaing bagi Perlumbaan Wanita 5 dan 6 Laser Radial di Enoshima Yacht Harbour, hari ini.

Pada saingan pada Isnin, keadaan angin yang tidak memihak kepada skuad negara menjejaskan rentak pelayaran Khairulnizam dan Nur Shazrin yang bergelut untuk mendapatkan kedudukan terbaik dalam acara masing-masing.

Selepas tiga siri perlumbaan, Khairulnizam berada di kedudukan ke-27 daripada 35 peserta dengan 40 mata, manakala Nur Shazrin di tempat ke-17 daripada 44 peserta dengan 42 mata selepas empat perlumbaan.

-- BERNAMA