KUALA LUMPUR: Permata baharu olahraga para negara Muhammad Ammar Aiman Nor Azmi menyatakan kesanggupan untuk berlatih bersama pemenang pingat emas 400 meter (m) Sukan SEA 2023 Umar Osman dalam usahanya meningkatkan prestasi.

Atlet kelahiran Johor berusia 21 tahun itu yang mencipta sensasi selepas merangkul emas acara 400m lelaki T20 (kecacatan intelektual) pada Sukan Para Asia (APG) Hangzhou 2022 baru-baru ini, berkata peluang berlatih bersama Umar semestinya dapat memperbaiki catatan masanya.

Katanya beliau juga amat memerlukan seorang rakan sepelatih yang mampu memberikan cabaran dan membantunya berlari lebih pantas menjelang Sukan Paralimpik Paris 2024.

"Sekarang di Malaysia persaingan ada tetapi saya berlatih seorang saja...kalau boleh dapat berlatih dengan dia (Umar) bolehlah perbaiki masa saya nanti," katanya ketika ditemui pada Majlis Penyerahan Hadiah Kemenangan Huawei kepada pemenang pingat APG 2022 di Majlis Sukan Negara di Bukit Jalil, semalam.

Sebagai rekod, Muhammad Ammar dan Umar, yang merupakan pemegang rekod 400m kebangsaan dengan masa 46.09s, adalah rakan sepelatih dalam kem olahraga Johor bagi menghadapi Sukan Malaysia (Sukma) lepas.

Dalam pada itu, Muhammad Ammar berkata selepas berjaya memecahkan rekod temasya dan Asia dengan catatan masa 47.60 saat (s) di Hangzhou, beliau menyasarkan untuk melakukan catatan 46s di Paris, tahun depan.

Menurut anak sulung daripada tiga beradik itu, latihan dan pertandingan di luar negara antara elemen yang akan turut membantunya mencapai catatan tersebut.

Pada saingan final 400m lelaki T20 di Hangzhou, catatan masa 47.60s dicipta Muhammad Ammar memadam rekod temasya 49.32s milik bekas atlet negara Nasharuddin Mohd dan rekod Asia 47.80s milik Milad Ramazani Torkamani dari Iran.

Rekod dunia dalam acara itu dipegang atlet Brazil Daniel Tavares Martins yang melakukan catatan 46.86s.

-- BERNAMA