KUALA LUMPUR: Atlet olahraga yang gagal ujian doping pada Kejohanan Trek dan Balapan Kesatuan Olahraga Malaysia (KOM) Februari lepas, memilih untuk tidak menjawab surat tunjuk sebab kepada Agensi Anti-Doping Malaysia (ADAMAS), walaupun diberi tempoh akhir berbuat demikian hari ini.

Pengarah ADAMAS Azura Abidin berkata atlet terbabit telah menolak untuk mencabar ujian sampel B dan memilih untuk proses pendengaran dijalankan ke atasnya.

Beliau berkata agensi berkenaan kini sedang giat membuat persiapan untuk sesi pendengaran tersebut dengan meneliti bukti sedia ada, namun tidak memaklumkan tarikh berlangsungnya sesi berkenaan akan diadakan.

"Selepas pendengaran, kita akan dapat semua maklumat daripada ahli jawatankuasa pendengaran yang dilantik. Kemudian kita akan beri atlet ini sedikit tempoh untuk pihak panel duduk bersidang dan buat keputusan, selalunya ia mengambil masa sebulan.

"Sekiranya atlet itu didapati bersalah, beliau diberikan hak untuk membuat rayuan," katanya kepada pemberita selepas Program Persidangan Antarabangsa Undang-undang Malaysia di sebuah hotel di sini hari ini.

Program berkenaan turut dihadiri Menteri Belia dan Sukan Hannah Yeoh, yang berkongsi pandangannya mengenai Dasar, Tadbir Urus dan Peraturan Sukan.

Dalam pada itu, Azura berkata seluruh proses dijangka mengambil masa sekurang-kurangnya enam bulan daripada insiden doping dikenal pasti, selain keputusan kes itu bakal dikemas kini dalam sistem yang boleh diakses oleh Agensi Anti Doping Dunia (WADA).

Jun lepas, ADAMAS mengumumkan satu insiden doping melibatkan seorang atlet olahraga pada kejohanan yang berlangsung di Stadium Mini Majlis Sukan Negara, Bukit Jalil itu.

Tanpa mendedahkan butiran atlet, ADAMAS mengesahkan bahawa keputusan doping itu positif terhadap penggunaan bahan terlarang bagi bahan sibutramine.

Berikutan itu, atlet tersebut digantung sementara daripada menyertai sebarang kejohanan sehingga keputusan proses pendengaran diumumkan.

Atlet berkenaan kemudian diberi tempoh sehingga hari ini untuk menjawab surat tunjuk sebab daripada ADAMAS, namun memilih untuk proses pendengaran dijalankan terhadapnya.

-- BERNAMA