WASHINGTON: Seorang atlet ekstrem Sepanyol muncul dari sebuah gua di Grenada selepas 500 hari "bertapa" pada kedalaman 230 kaki di bawah tanah, lapor United Press International (UPI).

Beatriz Flamini, 50, memasuki gua itu pada 21 Nov 2021.

Flamini yang dipantau dari jauh oleh sepasukan saintis dari universiti Almeria, Granada dan Murcia, berkata beliau hilang kiraan hari selepas kira-kira dua bulan dan menyangkakan hanya berada di gua itu antara 160-170 hari daripada matlamat projek 500 hari.

Atlet itu berkata dia meluangkan masa dengan membaca, menulis, melukis, bersenam dan mengait sepanjang berada di gua itu.

"Bagi saya sekurang-kurangnya, sebagai ahli sukan ekstrem elit, perkara yang paling penting ialah apa yang anda fikirkan dan apa yang anda rasa dan apa yang anda katakan.

"Memang ada momen yang sukar, tetapi ada juga saat yang sangat indah -- dan saya mengalami kedua-duanya kerana saya memenuhi komitmen saya untuk tinggal di dalam gua selama 500 hari," kata Flamini pada sidang media.

Flamini membaca 60 buku sepanjang 500 hari di dalam gua itu.

Dua kamera mendokumentasikan masanya di bawah tanah untuk dokumentari projek itu.

Masa atlet di dalam gua itu dipercayai sebagai rekod dunia baharu untuk masa paling lama dihabiskan bersendirian di dalam gua, tetapi tidak jelas sama ada Rekod Dunia Guinness mempunyai kategori untuk pencapaian itu.

-- BERNAMA