KUALA LUMPUR: Muhammad Azeem Mohd Fahmi menampilkan permulaan baik di Amerika Syarikat, dengan memecahkan rekod kebangsaan acara pecut 60 meter (m) lelaki dalam dewan pada kejohanan 2023 Texas Tech Open, pagi tadi.

Atlet berusia 18 tahun yang membuat debut bagi acara dalam dewan mewakili Universiti Auburn, berjaya mencatat 6.63 saat (s) pada peringkat separuh akhir untuk menamatkan saingan di tempat ketiga, sekali gus memecahkan rekod kebangsaan berusia hampir 24 tahun.

Rekod kebangsaan sebelum ini dipegang pemenang pingat perak Kejohanan Asia 1998, Watson Nyambek yang mencatat 6.66s pada Kejohanan Dunia 1999 di Maebashi, Jepun.

Muhammad Azeem kemudian terus konsisten pada final dengan larian 6.65s, untuk meraih tempat kedua, manakala Micah Williams (6.49s) mewakili Universiti Oregon dan Rodney Heath Jr. (6.67s) dari Louisiana Tech University masing-masing menamatkan saingan di tempat pertama dan ketiga.

Terdahulu pada pusingan kelayakan, Muhammad Azeem merekodkan 6.72s untuk menduduki kedudukan kelima terpantas pusingan berkenaan.

Muhammad Azeem, yang juga pemegang rekod kebangsaan acara 100m dengan catatan 10.09s, tiba di Universiti Auburn di Alabama pada 4 Jan, untuk melanjutkan pelajaran sambil menjalani latihan di sana.

-- BERNAMA