KUALA LUMPUR: Pemain perseorangan remaja lelaki dan wanita Eogene Ewe Eon dan Ong Xin Yee akan mengetuai Malaysia dalam kejohanan badminton Remaja Asia di Yogyakarta, Indonesia dari 7 hingga 16 Julai ini.

Persatuan Badminton Malaysia (BAM) dalam kenyataan semalam memaklumkan 14 pemain lain yang turut dipilih untuk mewakli negara ke kejohanan itu sementara sasaran skuad remaja hanya akan ditentukan selepas undian perlawanan dikeluarkan.

Pengarah Pembangunan Perseorangan Remaja BAM Datuk Misbun Sidek berkata Eogene adalah pemain perseorangan lelaki utama Bawah 18 tahun (B-18) selepas Justin Hoh diserap ke dalam skuad senior dan telah menunjukkan prestasi hebat dalam kejohanan serta latihan.

"Dalam sektor wanita, Xin Yee, yang mendapat pendedahan awal pada usia 16 tahun di Sukan SEA lepas, tidak dapat mempamerkan keupayaan sebenar kerana kurang keyakinan diri.

"Tahun ini, dia telah mengambil pendekatan berbeza dalam latihan, dan saya dapat lihat peningkatan tahap keyakinannya dalam gelanggang," katanya dalam kenyataan pada Khamis.

Sementara itu, Pengarah Kejurulatihan Beregu Rexy Mainaky berkata kejohanan ini juga merupakan persediaan untuk menghadapi cabaran di Kejohanan Remaja Dunia di Spokane, Washington, Amerika Syarikat pada September.



Senarai pemain:

----------------------

Perseorangan lelaki: Eogene, Jan Jireh Lee, Muhammad Faiq Haziq, Lok Hong Quan

Perseorangan wanita: Xin Yee, Siti Zulaikha Azmi, Ung Yi Xing

Beregu lelaki: Bryan Jeremy Goonting, Low Han Chen, Aaron Tai Wei Qin, Kang Khai Xing, Lok Hong Quan

Beregu wanita: Carmen Ting, Lai Ting Cen, Chong Jie Yu, Clarissa San, Chan Wen Tse (simpanan)

-- BERNAMA