HANGZHOU: Kem badminton negara akan melakukan kajian terperinci terhadap prestasi pemain di Sukan Asia Hangzhou, selepas gagal mencapai sasaran satu perak dan dua gangsa.

Skuad badminton negara menamatkan kempen dengan satu gangsa menerusi beregu lelaki Aaron Chia-Soh Wooi Yik semalam, selepas pulang tangan kosong pada edisi lepas di Jakarta-Palembang 2018.

Pengarah Kejurulatihan Akademi Badminton Malaysia (ABM) Rexy Mainaky berkata pihaknya akan melakukan analisis prestasi pemain serta semua program yang telah dilakukan ke arah persiapan ke Olimpik Paris 2024.

"Perkara-perkara yang baik kita ambil, yang buat kita macam stagnant itu kena biarkan bagi memastikan kita bangkit ke arah Olimpik. Sukan Asia ini seolah-olah mini Olimpik, jadi kita harus elakkan ia berulang balik.

"Untuk menang di Olimpik, kita harus ada perubahan bukan sahaja daripada jurulatih dan pengurusan, tetapi pemain sendiri sedar bahawa perubahan-perubahan itu harus boleh terima dan jalankan dengan penuh komitmen kerana Olimpik tinggal hanya (lebih kurang) lapan bulan sahaja lagi," katanya kepada pemberita di sini.

Mengulas mengenai prestasi pemain, Rexy, pemenang pingat emas beregu lelaki Olimpik Atlanta 1996 berkata, walaupun Aaron-Wooi Yik telah beraksi dengan baik sepanjang temasya, namun dilihat mempunyai kekurangan dari segi keyakinan dan kekuatan pada aksi separuh akhir.

Aaron-Wooi Yik, juara dunia 2022, terpaksa berpuas hati dengan gangsa selepas tewas 21-17, 21-12 kepada Satwiksairaj Rankireddy-Shirag Chetty, malam tadi.

"Saya ada analisis perlawanan, beregu India telah menukar strategi kerana tahu mereka kalah main depan, jadi mereka tekan Aaron dan Wooi Yik dari awal lagi dengan servis untuk musnah keyakinan mereka.

"Banyak keputusan yang Wooi Yik buat teragak-agak dari segi pertahanan, serang dan masuk ke depan. Kita perlu tengok video dan analisis perkara ini, kerana ia boleh berulang di Olimpik, khususnya apabila lawan pemain India," katanya.

Bagi beregu wanita Pearly Tan-M. Thinaah, yang tersingkir di suku akhir di tangan gandingan nombor dua dunia Baek Ha Na-Lee So Hee daripada Korea Selatan 21-15, 11-21, 7-21, Rexy berkata mereka telah mempamerkan aksi yang baik serta boleh bermain rali panjang.

Bagaimanapun, untuk mencabar beregu utama China, Korea Selatan dan Jepun, beliau berkata mereka perlu lebih mantap dan bertenaga kerana dilihat lebih kepenatan berbanding pasangan Korea Selatan pada aksi suku akhir.

Rexy berkata perseorangan lelaki Ng Tze Yong dan Chen Tang Jie-Toh Ee Wei turut beraksi dengan baik dan pamer peningkatan untuk mara sehingga suku akhir, namun harus memperbaiki beberapa aspek.

"Tze Yong perlu meningkatkan keyakinan diri dan kekuatan pun harus kuat. Ada beberapa mata yang saya akan bincang dengan jurulatihnya Hendrawan. Tang Jie-Ee Wei bagai tidak bersedia menentang juara bertahan dari China Zheng Siwei-Huang Yaqiong, buat kesilapan selepas mendahului," katanya.

-- BERNAMA