BARCELONA memanaskan badan untuk berdepan Arsenal dalam aksi Liga Juara Juara Eropah, dengan menewaskan Las Palmas 2-1 sekaligus mengukuhkan penguasaan mereka di saingan La Liga.

Luiz Suarez menjaringkan gol pembukaan dengan mudah selepas menerima hantaran daripada Jordi Alba di minit ke-5. Empat minit kemudian, Barcelona dikejutkan dengan gol penyaamaan Las Palmas, selepas Willian Jose menyempurnakan hantaran mengelirukan daripada Jonathan Viera.

Di minit ke-38, penyerang sensasi, Neymar menjaringkan gol kemenangan Barca dengan merebat deras, hasil hantaran Suarez yang berjaya melepasi beberapa pemain pertahanan lawan.

Dalam perlawanan lain yang turut berlangsung awal pagi tadi turut menyaksikan Levante menewaskan Getafe 3-0, Espanyol menewaskan Deportivo La Coruna 1-0, Celta de Vigo menewaskan Eibar 3-2 serta Real Betis dan Sporting terikat 1-1.

Barca yang berada di tangga teratas La Liga mengumpul 63 mata, 9 mata di depan Atletico Madrid yang mengumpul 54 mata. Manakala Real Madrid berada di tangga ke tiga dengan 53 mata.

Barcelona akan berkunjung ke Anfield untuk menentang Arsenal dalam saingan peringkat 16 pasukan terbaik Liga Juara-Juara Eropah pada Rabu ini, jam 3.45 pagi (waktu Malaysia). Sementara Juventus akan menentang Bayern Munich pada hari dan masa yang sama.