THOMAS Tuchel tidak berselindung kegagalan peralihan taktikalnya ketika Chelsea tewas 0-1 kepada Manchester City di kandang sendiri dalam pertembungan Liga Perdana Inggeris (EPL), malam tadi.

Malah, dia lekas mengakui kesilapannya: "Mungkin ia berpunca daripada saya."

Kekebalan Chelsea pada musim ini akhirnya roboh juga dan lebih perit lagi berlaku di Stamford Bridge, di mana jaringan Gabriel Jesus dalam babak kedua menjadi jurang kedua-dua pasukan itu.

Pada awal permainan, pengurus berbangsa Jerman itu membariskan tiga pertahanan tengah selain menggandingkan Romelu Lukaku dengan Timo Werner buat pertama kalinya di bahagian serangan.

Dengan tiga bek tengah sementara pertahanan lain bergerak di bahagian sayap, The Blues berdepan kekangan kreativiti tatkala City mahu membalas dendam atas kekalahan mereka dalam final Liga Juara-Juara.

"Kami kalah dalam permainan ini dan saya rasa City memang layak menang," kata Tuchel kepada BT Sport.

"Sebelum gol itu dijaringkan, kami sangat mantap di bahagian pertahanan tetapi sayangnya, 80 meter selebihnya kami tidak cukup bagus untuk melepaskan diri daripada tekanan, menguasai bola dan bukan setakat mengawal bola untuk melegakan situasi. Sebaliknya menguasai bola untuk menukar rentak permainan dan menghukum mereka dan meningkatkan keyakinan.

"Kami juga bertahan dengan baik di dalam kotak penalti, cemerlang tetapi inilah satu-satunya bahagian perlawanan (yang menyenangkan).

"Persembahannya tidak cukup kompleks, secara keseluruhannya kami tidak berada di tahap terbaik. Anda memerlukan tahap terbaik sebagai dorongan agar perlawanan seperti ini memihak anda."