TONGGAK pertahanan Chelsea, Levi Colwill telah menandatangani kontrak baharu untuk enam tahun dengan pilihan setahun lagi, umum pencabar kejuaraan Liga Perdana Inggeris.

Pemain kelahiran bumi Southampton berusia 20 tahun itu datang melalui akademi di Chelsea, menyertai kelab tersebut pada usia lapan tahun, sebelum dihantar secara pinjaman ke Brighton & Hove Albion untuk musim 2022–23.

Dia membuat 22 penampilan untuk kelab kendalian Roberto De Zerbi dalam semua pertandingan dan membantu Brighton layak ke bola sepak Eropah buat kali pertama dalam sejarah kelab.

"Ia sentiasa menjadi keputusan yang amat mudah apabila berkenaan dengan Chelsea.

"Apabila saya sudah dewasa, semua yang saya tahu hanyalah Chelsea. Saya telah bercakap dengan pengurus dan dia memberi saya jaminan, kepercayaan yang saya perlukan.

"Dia bercakap dengan saya bukan sahaja sebagai pemain tetapi seseorang. Ia dijadikan perbezaan besar," kata Colwill dalam satu kenyataan.

Colwill membantu England merangkul Kejohanan Eropah Bawah 21 Tahun bulan lalu, merupakan sebahagian daripada pertahanan yang tidak melepaskan sebarang gol sebelum disenaraikan UEFA dalam pasukan kejohanan itu.

Sebelum ini, pemain muda yang mendapat penilaian tinggi itu dikaitkan dengan perpindahan ke beberapa kelab Eropah sebelum melanjutkan tempohnya di Chelsea.

"Colwill adalah pemain cemerlang yang telah menyahut setiap cabaran dalam kariernya setakat ini.

"Ya, kami teruja dia akan kekal di Chelsea untuk tahun-tahun akan datang," kata pengarah sukan bersama Chelsea, Laurence Stewart dan Paul Winstanley dalam satu kenyataan bersama.

Chelsea kini sedang berusaha untuk memulihkan prestasi di bawah bekas pengurus Tottenham Hotspur, Mauricio Pochettino selepas merosot di tempat ke-12 dalam kempen terakhir, penamat terburuk sejak 1994. - Sinar Harian