KETUA jurulatih Argentina, Lionel Scaloni, tidak bersetuju dengan keputusan Konfederasi Bolasepak Amerika Selatan (CONMEBOL) memilih Brazil sebagai tuan rumah bagi menggantikan Argentina dengan alasan pandemik koronavirus.

Copa America tahun ini -- yang ditunda setahun gara-gara pandemik sejagat itu -- sepatutnya berlangsung di Colombia dan Argentina tetapi kedua-dua negara berkenaan digugurkan status penganjur, masing-masing atas alasan ketegangan politik dan isu koronavirus.

CONMEBOL mengesahkan edisi 2021 akan berjalan seperti yang dirancang dengan Brazil dipilih untuk mempertahan kejuaraan di laman sendiri walaupun negara itu antara yang terjejas teruk dengan krisis kesihatan COVID-19.

Ketika Argentina sedang mempersiapkan pasukan bagi perlawanan pembukaan pada 13 Jun ini, Scaloni mempersoalkan keputusan badan pengelola itu menggugurkan hak tuan rumah Argentina.

"Sebelum ini, ramai bercakap mengenai masalah yang kami hadapi sebagai sebuah negara untuk menganjurkan Copa America dan usaha kerajaan dan AFA adalah untuk mencuba untuk ia dianjurkan di Argentina," kata Scaloni menjelang perlawanan pusingan kelayakan Piala Dunia menentang Chile esok.

"Colombia telah digugurkan dan pada akhirnya, ia diputuskan untuk tidak dilangsungkan di sini kerana isu kesihatan.

"Tetapi kini kami tiba-tiba perlu ke Brazil dengan alasan yang mereka berikan. Sudah pasti situasinya sama atau lebih buruk berbanding kami.

"Dan di tempat itu, amat sukar untuk menyesuaikan diri tetapi ia tidak bermakna kami perlu ke sana untuk bermain dan memberikan yang terbaik.

"Masih banyak ketidakpastian, penginapan, di mana kami akan berlatih. Perspektif kami telah banyak berubah kerana sebelum ini, kami akan menyertai kem latihan dengan segala langkah pencegahan.

"Dan kini, kami berdepan situasi yang masih berbahaya dan merisaukan kerana ia bukanlah satu tempat yang ideal," katanya.

BACA: Copa America: Brazil akan jadi tuan rumah, bukan Argentina