IPOH: Dua beradik pemain tenis remaja negara mencatatkan kejayaan cemerlang dalam Kejohanan Tenis Dunia Junior ITF yang berlangsung di Singapura dari 24 hingga 29 Januari lalu.

Mitsuki Leong Wei Kang, 18, dan adik perempuannya, Shihomi Leong Li Xuan, 15, muncul juara dalam kategori masing-masing di peringkat J5 dan J4.

Pada perlawanan akhir peringkat J5, Mitsuki menewaskan pemain tuan rumah, Michael Dyland Jimenez 6-3, 2-6, 6-0 manakala Shihomi, pilihan kelapan juga menewaskan pemain tuan rumah yang juga pilihan pertama kejohanan, Sue Yan Tan 6-1, 6-3.

Di peringkat J4 pula, Mitsuki menewaskan pemain India, Nikhil Mukherjee 6-1, 6-0 dan Shihomi pula menewaskan Sue Yan Tan 6-1, 6-4.

Kejayaan itu sekali gus melonjakkan kedudukan Mitsuki daripada ranking 213 kepada 165 manakala Shihomi daripada 1,157 kepada 419.

Berdasarkan ranking itu, Mitsuki layak ke pusingan kelayakan kategori remaja kejohanan Grand Slam di Perancis 2022 yang dijadualkan pada Mei depan.

Ketika ditemui di sini, pemain berdarah campuran Cina dan Jepun itu tekad untuk memperbaiki ranking kepada 100 terbaik dunia selepas kejohanan berkenaan.

Kedua-dua beradik itu merupakan pelajar Tingkatan 3 dan 5, Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan (SMJK) Poi Lam Ipoh.

Sementara itu, Naib Presiden Persatuan Lawn Tenis Perak, Fazwil Abdul Wahid berharap ada pihak, khususnya badan-badan korporat tampil untuk membantu kedua-dua beradik ini meneruskan perjuangan mereka di dalam sukan tenis.

“Mitsuki dan Shihomi masih muda, dan saya yakin mereka boleh pergi lebih jauh lagi jika mendapat penajaan.

“Bagi membolehkan mereka mengutip mata, mereka perlu memasuki lebih banyak kejohanan dan setiap kejohanan, mereka memerlukan kira-kira RM25,000, termasuk perbelanjaan penginapan dan ujian COVID-19.

“Oleh itu, saya berharap agar kerajaan dan korporat, tengok-tengoklah kami,” katanya dalam sidang media di Majis Sukan Negeri (MSN) Perak, di sini.