Daniel Ricciardo menyokong Nico Rosberg untuk menewaskan rakan sepasukan Mercedes, Lewis Hamilton dalam perebutan kejuaraan dunia Formula 1 musim ini.

Bintang Red Bull, Ricciardo, merupakan pencabar paling konsisten bagi jentera Silver Arrows tahun ini menduduki tangga ketiga dalam kedudukan kejuaraan degnan pungutan 179 mata -- 86 mata dibezakan dengan Hamilton yang menduduki tempat kedua.

Hamilton, yang ketinggalan 43 mata di belakang rakan sepasukannya, Rosberg, di awal musim berjaya menerajui kejuaraan dengan kelebihan 19 mata sebelum tiga kemenangan berturut-turut oleh Rosberg kembali merampas takhta selaku pendahulu.

Senario itu membuatkan Ricciardo percaya pelumba Jerman itu berada di landasan tepat untuk merangkul kejuaraan dunia pertama dalam kariernya.

"Ketika Lewis kembali merapatkan jurang sebelum berjaya memintas Rosberg, saya pasti tiada sesiapa mampu menewaskannya.

"Namun Nico berjaya kembali jadi saya pasti dia mampu lakukannya.

"Saya akan katakan dengan jujur, Nico akan menang."

Bekas juara dunia empat kali, Alain Prost percaya aksi pemanduan Rosberg di Marina Bay, Singapura minggu lalu jadi bukti dia mampu lakukannya.

"Sebelum Singapura, Hamilton menampakkan aksi mantap namun minggu lalu Nico membuktikan dia seorang lawan yang tidak mudah berputus asa."