PEMAIN sayap sensasi negara, Faisal Halim memenangi gol terbaik pada Piala Asia Qatar apabila jauh mendahului pesaing lain selepas undian ditutup pada awal pagi Isnin.

Sebelum ini, Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) menyenaraikan gol Faisal ketika perlawanan terakhir Kumpulan E menentang Korea Selatan di Stadium AlJanoub bersama tujuh lagi gol untuk diundi sebagai gol terbaik kejohanan bola sepak tertinggi Asia itu.

Faisal memperolehi undian sebanyak 85 peratus meninggalkan jaringan pemain Jordan, Mousa Al Tamari yang mengumpul hanya sembilan peratus undian, pemain Korea Selatan, Son Heung-min (tiga peratus), Supachok Sarachat dari Thailand (satu peratus) dan Sardar Azmoun dari Iran (satu peratus).

Tiga gol lagi iaitu daripada pemain Jepun, Keito Nakamura, Hassan Al Haydous (Qatar) dan Abdulrahman Ghareeb (Arab Saudi) tidak menerima sebarang undian.

Faisal mencipta sensasi dengan gol menariknya itu apabila berjaya 'menipu' pertahanan dan penjaga gol Korea termasuk pemain yang beraksi bersama Bayern Munich, Kim Min-jae sebelum menjaringkan gol.

AFC sebelum ini turut menilai gol daripada Faisal itu sebagai satu keajaiban yang berlaku di pentas Piala Asia. - Sinar Harian