JOSE Mourinho memberikan amaran terhadap jadual pra-Piala Dunia yang padat tidak diendahkan selepas Paulo Dybala mengalami kecederaan yang menimbulkan keraguan terhadap penyertaannya di Qatar.

Roma menerima tamparan hebat semasa kemenangan 2-1 Serie A Ahad lalu ke atas Lecce, dengan Dybala terkeluar daripada perlawanan kerana kecederaan paha serta-merta selepas menjaringkan penalti.

Selepas kemenangan itu, Mourinho berkata Dybala -- yang telah menjaringkan lima gol Serie A musim ini -- mungkin terlepas baki tahun 2022.

Walaupun laporan seterusnya mencadangkan empat hingga enam minggu mungkin tempoh masa yang lebih realistik untuk pemulihan Dybala, ketiadaannya dalam tempoh itu boleh menjadi tamparan kepada harapan penyerang itu untuk mewakili Argentina di Piala Dunia.

Bercakap menjelang lawatan Roma ke Liga Europa ke Real Betis, Mourinho merungut kesan daripada jadual perlawanan yang padat menjelang kejohanan itu.

Dia berkata dalam sidang akhbar, "Ia sesuatu yang telah lama kita bincangkan.

"Apabila kita bercakap tentang Piala Dunia empat atau lima tahun lalu, ini akan dibincangkan. Sekarang kita menjalani situasi itu sekali lagi."


"Anda boleh mengatakan bahawa anda bermain terlalu banyak atau mengatakan bahawa kelab yang lebih kaya mempunyai keistimewaan. Ada yang kaya, yang miskin dan yang kurang kaya.

“Orang miskin bermain seminggu sekali, orang kaya boleh bermain setiap hari dengan menukar pemain, dan yang kurang kaya adalah mereka yang paling sukar kerana mereka bermain sama seperti orang kaya, tetapi dengan peluang yang lebih sedikit untuk menggilirkan pemain dan saya menjalani situasi ini."

Roma mengalami kekalahan 2-1 di tempat sendiri kepada Betis minggu lalu, dan memerlukan kemenangan selepas hanya meraih tiga mata daripada tiga perlawanan pertama mereka dalam Kumpulan C.