KUALA LUMPUR: Ketua Jurulatih Johor Darul Ta'zim (JDT) Esteban Solari ingin melihat pentas akhir Piala Malaysia 2023 sebagai peluang untuk menambah lagi koleksi piala mereka dan mempersembahkan satu lagi aksi berkualiti untuk peminat bola sepak negara.

JDT, juara tiga kali Piala Malaysia akan bertemu Terengganu FC yang mengejar kejuaraan kedua selepas menjulang piala itu pada 2001, di Stadium Nasional Bukit Jalil, di sini malam esok.

Solari berkata selaku jurulatih tumpuannya ialah kepada prestasi pasukan sementara JDT ialah sebuah kelab yang mengejar sebanyak piala yang boleh.

"Sebagai jurulatih, saya melihat kepada prestasi, jika mereka beraksi dengan baik itulah yang saya inginkan, saya tahu untuk kelab ini, kami adalah sebuah kelab pemenang dan kami mengejar kejuaraan sepanjang masa.

Jadi, kami melihat kedua-duanya esok, prestasi dan kejuaraan, mari lihat sama ada kami boleh mendapatkan kedua-duanya," katanya dalam sidang akhbar praperlawanan di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Solari yang membimbing JDT memenangi Piala Sumbangsih, Piala FA dan Liga Super dalam tahun pertamanya sebagai Jurulatih JDT berkata pasukannya sudah melakukan persiapan untuk final esok sejak 11 bulan lepas.

"Kami melakukan persiapan untuk ini sejak 11 bulan lepas, sekurang-kurangnya sejak berada di sini dan pasukan ini sememangnya mempunyai mentaliti juara dan kesemua pemain tidak sabar-sabar untuk turun padang dan memenangi satu lagi kejuaraan untuk JDT," kata warga Argentina berusia 43 tahun itu.

Mengenai pasukan Terengganu, Solari berkata Skuad Penyu mempamerkan peningkatan ketara dan memiliki banyak pemain berkualiti tetapi beliau menekankan pasukannya hanya perlu melaksanakan arahan dengan baik untuk memastikan kemenangan.

Sementara itu, Kapten JDT Jordi Amat menjangkakan final kali ini merupakan satu perlawanan mencabar.

"Saya ingat semasa bertemu mereka di tempat mereka, separuh masa pertama adalah sukar jadi saya jangkakan sama lebih kurang seperti itu tetapi jurulatih berkata kami akan bermain seperti biasa, menjaga bola, bermain dengan baik dan memberi lebih tumpuan. Esok adalah perlawanan penting dan saya bersedia untuk bermain di sini esok," kata pemain pertahanan itu.

Untuk rekod, Terengganu tewas 0-2 dan 1-3 kepada JDT dalam perlawanan Liga Super musim ini, selain tewas dalam lima perlawanan menentang JDT.

-- BERNAMA