'JURULATIH datang dan pergi', sekalipun dihambat rasa pilu, Bojan Hodak tetap boleh tersenyum walaupun berpisah dengan skuad The City Boys.

Ini kerana pengendali yang berjaya membimbing skuad warga kota itu sehingga dinobat juara Piala Malaysia pada 2021, berjaya mencipta legasi sepanjang tiga musim di Cheras, sebelum membuka lembaran baru di Indonesia.

Hodak mengejutkan bola sepak tanahair apabila mengumumkan peletakan jawatan sebagai pengendali skuad warga kota semalam.

Keputusan itu dibuat selang beberapa hari selepas KL City tewas pada aksi final Piala FA kepada Johor Darul Ta'zim, tatkala mereka juga dikatakan mempunyai masalah dalaman.

Namun, Hodak menafikan perkara itu jadi sebab utama beliau undur diri, sebaliknya kerana mahu bawa cabaran berbeza bersama kelab Liga 1 Indonesia, Persib Bandung.

Legasi Hodak akan diteruskan oleh rakan karibnya, Nenad Bacina yang terus diumumkan sebagai ketua jurulatih baru KL City.

Bacina bukan asing buat kelab berkenaan kerana beliau merupakan penolong jurulatih dalam dua musim terdahulu.

Sementara itu, ketua pegawai eksekutif KL City, Stanley Bernard, mengakui pihaknya terpaksa akur dengan kehendak Hodak untuk berhijrah ke pasukan lain.

Bernard mendedahkan beliau berjaya memujuk Hodak sebanyak dua kali untuk kekal membimbing The City Boys sebelum ini, namun gagal berbuat demikian buat kali ketiga.

'Kami ingat ia hanyalah gurauan', -- itu perkongsian tonggak pertahanan KL City, Kenny Palraj apabila jurulatihnya memberitahu kepada semua pemain bahawa sesi latihan hari ini merupakan hari terakhirnya bersama skuad warga kota.

Turut terkesan dengan keputusan Hodak ialah kapten pasukan, Paulo Josue selaku antara individu yang paling lama bersama hodak di kelab berkenaan.