BUAT julung kali dalam sejarah sukan dunia, kejohanan sukan 'phygital' dianjurkan menerusi KazanForum 2024 di Rusia dari 21 Feb hingga 3 Mac 2024.

Sukan phygital merujuk kepada konsep penggunaan teknologi untuk menghubungkan dunia digital dengan dunia fizikal.

Menurut kenyataan yang dikongsikan oleh KazanForum, kejohanan itu akan menghimpunkan wakil dari 107 negara untuk merebut gelaran juara.

Mereka juga akan bersaing dalam 21 acara dan disiplin inovatif yang menyokong elemen phygital dengan gabungan sukan fizikal, e-sukan dan teknologi.

"Format baharu sukan ini akan menghimpunkan atlet terkuat di planet ini, termasuk dari Iran, Turki, Azerbaijan dan negara-negara dunia Islam yang lain.

"Secara keseluruhan, lebih 2,000 peserta daripada 277 pasukan mewakili 107 negara akan mengambil bahagian dalam kejohanan itu.

"Untuk menang dalam disiplin phygital, tidak cukup untuk seorang atlet menjadi yang terbaik hanya di padang bola sepak, di gelanggang atau dalam permainan video kegemarannya.

"Mata yang dijaringkan dalam fasa fizikal dan digital dijumlahkan, dan para peserta memerlukan latihan khusus dan keupayaan untuk bertukar dengan cepat dari satu cabaran ke cabaran yang lain," menurut KazanForum.

Selain itu, sukan phygital yang dipertandingkan dibahagikan kepada lima teras utama:

1. Gabungan sukan fizikal dan digital - bola sepak, bola keranjang, hoki, basikal, perlumbaan papan selaju, dan lumba berbasikal maya.

2. Teras sukan taktikal - permainan penembak dalam komputer dan pertandingan arena tag laser.

3. Teras strategi - pertempuran popular daripada permainan Multiplayer online battle arena (MOBA) dan World of Tanks, serta cabaran ketahanan tambahan.

4. Teras kelajuan - peserta perlu menjadi sepantas mungkin melalui permainan klasik dan kemudian bersaing dalam cabaran fizikal.

5. Teras teknologi - pertandingan dron dan robot yang akan dikawal oleh peserta, simulator tarian, permainan realiti maya, cybathletics dan pengaturcaraan sukan.

Trend sukan phygital yang semakin popular di peringkat global dipelopori oleh Rusia dan pertama kali disuarakan pada tahun 2021 di Kazan.

Selain itu, Kazan juga kini bergelar Ibu Kota Sukan Rusia sejak Mei 2023 dengan penganjuran kejohanan bola sepak phygital antarabangsa menyaksikan penyertaan pasukan dari Amerika, Eropah dan Asia.

Negara-negara Islam turut diwakili dalam kejohanan itu oleh pasukan Teluk Parsi, Iran.

Pertandingan bola sepak phygital diadakan dalam rangka kerja Forum Ekonomi Antarabangsa Russia - Islamic World: KazanForum pada edisi 2023 yang lalu.

"Isu pembangunan sukan berkenaan di dunia dan negara Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) dibincangkan secara berasingan.

"Peserta perbincangan termasuk pakar dari pelbagai negara dan agensi bersetuju bahawa permainan sedemikian menyumbang kepada pembangunan harmoni belia moden, sesuai dengan pelbagai minat mereka dan mendapat sambutan hebat di kalangan atlet siber moden, pelajar dan warga sekolah," tambah kenyataan itu.

Pada masa sama, lebih 2,000 peserta daripada 277 pasukan mewakili 107 negara dijangka mengambil bahagian dalam kejohanan itu.