KUALA LUMPUR: Presiden Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) Datuk Hamidin Mohd Amin berkata kehadiran Soleen Al-Zou'bi sebagai jurulatih baharu skuad bola sepak wanita negara bakal melahirkan pemain yang berkualiti dan kompetitif bagi memberi saingan di pentas antarabangsa.

Beliau berkata pengalaman Soleen dari Jordan sebagai Ketua Unit Bola Sepak Wanita dan Penolong Pengarah Teknikal Persatuan Bola Sepak Jordan (JFA) berupaya memberi nafas baharu kepada bola sepak wanita negara.

Soleen, yang memulakan tugas Khamis lepas, akan menjadi pengendali Malayan Tigress dan mengetuai Unit Bolasepak Wanita FAM.

"Pengalaman Soleen di JFA juga sudah tentu dapat memperbaiki pertandingan bola sepak wanita di peringkat nasional sekali gus membuka lebih banyak peluang kepada pemain-pemain bola sepak wanita di luar sana untuk beraksi," menurut Hamidin dalam kenyataan yang dikeluarkan FAM di sini.

Katanya satu mesyuarat diadakan hari ini bersama Exco merangkap Pengerusi Jawatankuasa Bola Sepak Wanita FAM Datuk Suraya Yaacob serta Timbalan Pengerusinya Dr Siti Faidul Maisarah Abdullah, Pengarah Teknikal FAM Scott O'Donell, Setiausaha Agung FAM Noor Azman Rahman dan Soleen bagi membincangkan hala tuju bola sepak wanita di Malaysia dengan lebih mendalam.

Soleen pula berkata fokus utama beliau ialah mengenal pasti dan memperbaiki liga bola sepak wanita di Malaysia selain mewujudkan laluan pemain yang komprehensif bermula dari akar umbi hingga ke peringkat elit membabitkan jurulatih, pengadil serta pegawai tadbir yang terdiri daripada kaum wanita.

Pemain yang pernah menyarung jersi pasukan kebangsaan Jordan dan beraksi untuk kelab bola sepak wanita negara itu selama 14 tahun diumum sebagai pengendali baharu skuad wanita kebangsaan Malaysia selepas mesyuarat keenam Jawatankuasa Eksekutif FAM bagi penggal 2021-2025 pada 7 Nov lepas.

-- BERNAMA