LUIS Suarez menyifatkan 'malam istimewa' selepas memintas Lionel Messi sebagai pemain penjaring terbanyak dalam kelayakan Piala Dunia Amerika Selatan semasa kemenangan Uruguay menentang Chile.

Penyerang Atletico Madrid menjaringkan sepakan gunting untuk membuka jaringan Selasa lalu sebelum Federico Valverde menggandakan jaringan untuk kemenangan 2-0.

Jaringan tersebut meletakkan Uruguay di tempat ketiga di belakang Brazil dan Argentina sekaligus layak ke Piala Dunia buat kali keempat berturut-turut, dan yang kelima dalam enam percubaan.

Suarez Kini menemui jaringan 29 kali buat negaranya dalam 62 aksi kelayakan Piala Dunia, satu gol lebih daripada Messi.

Seterusnya dalam senarai itu ialah penyerang Bolivia Marcelo Moreno, yang menjaringkan 22 gol dalam 58 perlawanan, diikuti oleh pemain Chile Alexis Sanchez (20 dalam 56) dan hebat Argentina Hernan Crespo (19 dalam 33).

Luis Suarez mendahului untuk menjaringkan gol dalam kelayakan Piala Dunia Amerika Selatan.
Bekas penyerang Barcelona, Suarez memuat naik imej dirinya dengan baju perlawanannya -- yang keempat berturut-turut Uruguay di bawah kendalian ketua jurulatih baharu, Diego Alonso.

Itu adalah rekod terbaik mereka sejak rentak yang sama antara Mac dan Jun 2019 di bawah bekas bos, Oscar Tabarez, yang mengendalikan selama 15 tahun sebelum meninggalkan November lalu.

"Malam istimewa, perlawanan istimewa, baju istimewa dan dengan gol," tulis Suarez. "Apa lagi yang boleh saya minta untuk menjalani detik unik dan tidak dapat dilupakan bersama negara saya?"