Ketua Jurulatih Olahraga baharu, Zainal Abas mempunyai sasaran peribadi untuk mengembalikan maruah skuad olahraga yang semakin merudum.

Pelantikan Zainal selaku ketua jurulatih olahraga kebangsaan jelas mengundang pelbagai reaksi tetapi ramai tidak tahu penglibatannya melahirkan ramai atlet pelapis negara di Sekolah Sukan Bukit Jalil sejak 1996.

Tidak berjanji mampu menukar kaca kepada permata dalam tempoh singkat, dia mengakui pendekatannya mudah dalam dunia olahraga iaitu penerapan sains sukan dan pendekatan psikologi.

Akui satu tanggungjawab berat, dia menerima beban itu melalui hati terbuka biarpun berasa satu kejutan selain berharap Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dapat memberi restu terhadap pelantikannya itu secepat mungkin.

“Bukan tugas yang mudah. Terutamanya kita perlu mengembalikan keyakinan bukan sahaja dari segi penyokong tetapi atlet juga perlu percaya mereka mampu berjuang sedaya-upaya ketika beraksi di gelanggang sendiri dimana maruah sendiri akan dipertaruhkan.

"Jadi harapan kami adalah untuk melakukan perancangan yang terbaik supaya atlet dapat bagi yang terbaik juga," tambahnya.

Walaupun pelantikannya di luar pengetahuan pengarah teknikal olahraga negara, Robert Ballard, Zainal tidak mahu itu menjadi isu besar.

Jika khidmat bekas atlet dari Australia itu juga diteruskan (KOM), Zainal sedia bergerak seiringan demi kemajuan atlet negara dan mengetepikan sebarang perbezaan.

“Saya rasa untuk bekerjasama dengan beliau tidak ada masalah dan baru-baru ini YB Khairy Jamaluddin mengatakan akan kaji semula kedudukannya jadi terpulang kepada KBS dan Majlis Sukan Negara untuk menentukan hala tuju Robbert Ballard"

"Jika dia kekal sebagai pengarah teknikal kami harus menerima itu tetapi saya rasa tanggungjawab berbeza antara kedua-duanya” kata Zainal.

Jurulatih lompat bergalah, Teh Weng Chang, melihat tiada sebarang calon lain lebih layak kecuali Zainal yang disifatkan sudah masak dengan asam garam dunia olahraga negara.

Biarpun lebih menumpukan kepada pembangunan atlet pelapis, Weng Chang, tidak berasa itu satu halangan kerana Zainal seorang berpengetahuan luas dan dihormati kawan serta lawan.

“Memang sudah lama saya bekerja dengan Zainal dan sebelum itu juga dia dilantik sebagai ketua jurulatih ketika Malaysia jadi juara dalam sukan olahraga"

“Berdasarkan pencapaian itu, saya rasa ini keputusan yang tepat" ujarnya.

Bagi atlet 110 meter lompat pagar, Muhd. Ajmal Aiman Mat Hasan, dia menjadi antara individu paling gembira bila mengetahui pelantikan Zainal yang merupakan guru Bahasa Inggerisnya di Sekolah Sukan Bukit Jalil.

“Saya rasa mungkin sukan olahraga akan banyak berubah terutama untuk Sukan SEA di malaysia nanti kerana skuad olahraga meletakkan sasaran tinggi"

"Jadi, saya lihat memang betul siapa yang memilih coach zainal sebagai jurulatih" kata Ajmal.

Atlet pecut wanita, Siti Fatimah Mohamad, masih terlalu awal menilai sejauh mana Zainal mampu memikul tugasan diberikan kerana cabaran berbeza di peringkat elit dan pelapis.

“Saya sudah lama kenal cikgu Zainal sejak sekolah lagi kerana dia menjaga junior dan senior"

"Kita cuba dulu, kita bagi peluang kepada cikgu sekolah untuk menjadi ketua jurulatih" kata Siti Fatimah.

Sementara itu, atlet lompat tinggi, Lee Hup Wei, berpandangan banyak aspek perlu ditumpukan Zainal dalam menggilap atlet pelapis menjadi matang dalam tempoh dua tahun lagi.

“Semua atlet harus memberi sokongan penuh, mungkin dia akan melihat semula prestasi kami dan mendorong kami pergi lebih jauh"

Zainal merupakan jurulatih olahraga yang memilik pengalaman dalam sukan olahraga sejak 1993 ketika bersama Majlis Sekolah Sukan Johor. Tiga tahun selepas itu, Zainal ditempatkan di Sekolah Sukan Bukit Jalil sehingga dilantik sebagai ketua jurulatih olahraga negara.