YOUTUBER sensasi Jake Paul yang kini bergelar petinju profesional, mengejutkan dunia sukan tempur apabila menewaskan bekas jaguh MMA, Ben Askren dalam perlawanan tinju, pada Ahad.

Paul hanya memerlukan kurang dari dua minit untuk menumpaskan Askren yang merupakan bekas petarung UFC dalam aksi ‘Triller Fight Club’ di Atlanta, Georgia, Amerika Syarikat.

Dalam pertarungan tersebut, Paul dilihat lebih banyak melakukan asakan, sementara Askren pula dilihat lebih berjaga-jaga, namun turut sekali-sekala melepaskan tumbukan padu ke arah lawannya.

Bagaimanapun, tumbukan tangan kanan deras dari Paul telah menumbangkan Askren, sekali gus memaksa pengadil untuk menghentikan perlawanan.

Meskipun Askren telah bangun dan bersedia untuk berlawan semula, namun pengadil tetap dengan keputusannya untuk tidak meneruskan pertarungan.

Seperti yang dijanjikannya sebelum ini, Paul berjaya ‘menghabiskan’ lawannya dalam pusingan pertama, minit 1:59.


Paul, 24, merupakan seorang selebriti media sosial, pelakon, rapper dan juga petinju yang baru sahaja bertukar status kepada profesional tahun ini.

Dia sering mencetuskan kontroversi menerusi kandungan-kandungan video yang dimuatnaiknya.

Paul sebelum ini telah memenangi dua pertarungan profesional dan satu pertarungan peringkat amatur.

Dia juga merupakan adik kepada seorang lagi pelakon dan YouTuber terkenal, Logan Paul.

Sementara itu, Askren, 36, merupakan bekas juara dunia Bellator MMA dan ONE Championship.

Askren terkenal dengan kemahiran gustinya selain mempunyai rekod profesional dalam sukan MMA sebanyak 20 kemenangan dan dua kekalahan (20 - 2).

Dia juga pernah menjadi juara kebangsaan Divisyen I NCAA serta pernah mewakili Amerika Syarikat dalam Sukan Olimpik di Bejing pada 2008.