Korea Selatan cukup bersedia berdepan cabaran Malaysia pada perlawanan pembukaan Kejohanan Ragbi Asia (ARC) 2018 di Stadium Nasional Bukit Jalil, hari ini.

Pengurus pasukannya, Woo Jin berkata skuad berkenaan sudah membuat persediaan rapi sejak dua minggu lepas dalam usaha untuk muncul juara serta menebus kekecewaan pada edisi lepas selepas menamatkan cabaran di kedudukan tercorot.

Saingan edisi lepas itu menampilkan pasukan Korea Selatan, Jepun dan Hong Kong.

Woo berkata kesemua 23 pemain yang dipilih mampu memberi tentangan sengit kepada pasukan Malaysia yang dibimbing Lee Nyuk Fah.

"Pada tahun ini, kita mahu muncul juara. Kita perlu menampilkan aksi terbaik keranan saingan ini adalah kelayakan ke Piala Dunia Ragbi 2019.

"Ini pasukan 15 sebelah terbaik kita dan membariskan 23 pemain yang benar-benar bagus. Kesemua pemain terbaik disenaraikan dalam skuad ini, sebab itu kita yakin untuk muncul juara," katanya ketika ditemui pemberita semasa sesi latihan di sini, pada Jumaat.

Dalam pada itu, beliau mengakui Malaysia kini berada di tahap berbeza kerana semakin menunjukkan peningkatan sejak akhir-akhir ini.

"Malaysia sebuah pasukan yang kuat dan saya tahu mereka membuat persediaan cukup rapi walaupun saya tidak mempunyai banyak maklumat mengenai mereka, namun kita akan menampilkan prestasi terbaik dan berharap satu aksi yang menarik," katanya.

Untuk rekod, kali terakhir kedua-dua pasukan bertemu semasa Kejohanan Lima Negara 1996, menyaksikan Malaysia kalah 5-112.

Saingan ARC 2018 menampilkan tiga pasukan - Malaysia, pasukan nombor 22 dunia Hong Kong dan Korea Selatan yang berada di ranking ke-31 dunia.

-- BERNAMA