KUALA LUMPUR: Skuad bola sepak Bawah 23 Tahun (B-23) kebangsaan meraih kekalahan sulung dalam kempen Kejohanan Piala Asia B-23 2022 selepas tewas 1-4 kepada juara bertahan Korea Selatan pada aksi pembukaan Kumpulan C di Tashkent, Uzbekistan, malam ini.

Pada aksi di Stadium Lokomotiv itu, Korea Selatan di bawah bimbingan Hwang Sun-Hong ternyata berada di kelas tersendiri apabila lebih tenang menunggu masa tepat untuk meledak jaringan sementara kegopohan pasukan muda negara di saat akhir membawa padah.

Skuad kebangsaan bimbingan Brad Maloney yang memburu keputusan positif bagi mengubati kekecewaan di Sukan SEA ke-31 baru-baru ini, memulakan permainan dengan lebih banyak bertahan sebelum asakan demi asakan menyaksikan gawang negara akhirnya dibolosi pada minit ke-31.

Jaringan itu dihasilkan ketua pasukan Korea Selatan, Lee Sang-Min yang melompat tinggi untuk menanduk masuk sepakan penjuru sekali gus menjadi gol tunggal perlawanan di babak pertama.

Korea Selatan kemudian hanya memerlukan empat minit selepas memulakan babak kedua untuk menggandakan jaringan menerusi Kim Tae-Hwan yang melepaskan rembatan padu dari luar kotak penalti menewaskan penjaga gol kebangsaan Muhammad Rahadiazli Rahalim.

Ketinggalan 0-2, Malaysia bangkit memperkemaskan permainan dan berpeluang merapatkan kedudukan, namun percubaan ketua pasukan Muhammad Mukhairi Ajmal Mahadi yang telah menewaskan penjaga gol Goh Dong-Min selepas menerima hantaran Quentin Chen gagal tepat ke sasaran.

Muhammad Mukhairi bagaimanapun berjaya mencetak nama sebagai penjaring pada minit ke-83 selepas menyambar hantaran cantik Nik Akif Syahiran Nik Mat sebelum tenang melepaskan rembatan leret menewaskan Dong-Min.

Keghairahan anak buah Maloney memburu jaringan penyamaan membawa padah apabila Korea Selatan bijak menghidu kepincangan barisan pertahanan negara untuk membenarkan pemain gantian Cho Young-Wook meledak dua gol di penghujung permainan.

Dengan kejayaan itu Korea Selatan kini mendahului saingan Kumpulan C sementara satu lagi aksi kumpulan antara Thailand dan Vietnam di Stadium Bunyodkor, Tashkent sedang berlangsung.

Malaysia akan bertemu Thailand Ahad ini sebelum menamatkan saingan kumpulan menentang pemenang pingat emas Sukan SEA ke-31, Vietnam pada 8 Jun dalam merebut dua tempat teratas bagi mara ke pusingan suku akhir.

Sebagai rekod, Skuad B-23 kebangsaan mencipta sejarah layak ke suku akhir kejohanan pada edisi 2018 di China yang menyaksikan mereka tewas 1-2 kepada Korea Selatan.

-- BERNAMA