ALOR SETAR: Pada era 90-an nama Abdul Rahman Tasu, 60, amat digeruni pihak lawan sewaktu menjadi penyerang pasukan Kedah.

Namun semuanya berubah apabila dia kini hanya mampu duduk di atas kerusi roda sambil mengharapkan ihsan orang lain untuk membantunya menguruskan diri selepas diserang strok.

Isterinya, Asmanida Ismail, 45, berkata suaminya sudah tidak mampu bercakap setelah diserang strok buat kali keempat pada 16 September lalu.

Katanya, ketika diserang angin ahmar buat kali ketiga November tahun lalu, suaminya masih boleh bercakap dan berjalan menggunakan tongkat tetapi setelah diserang penyakit sama buat kali keempat, keadaannya menjadi lebih teruk dan kini terlantar di katil.

“Selepas diurut seorang lelaki beberapa minggu lalu, suami saya berupaya untuk setidak-tidaknya duduk di kerusi roda dan menggunakan sebelah kakinya bagi melonjakkan badan.

“Sebelum ini keadaan dia memang teruk sangat sehinggakan terpaksa pergi ke Klinik Kesihatan Langgar untuk masukkan air kerana hidrasi,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Langgar, di sini pada Khamis.

Tambahnya, ketika ini kedua-dua mereka bergantung kepada wang pencen dan sumbangan Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) yang keseluruhannya berjumlah RM1,500 sebulan untuk menyara hidup.

Asmanida berkata, wang itu kebanyakannya digunakan untuk keperluan suaminya terutama lampin pakai buang dan keperluan perubatan secara alternatif seperti mengurut bagi kembali memulihkan otot dan sendinya.

Jelas Asmanida, sebelum ini dia bekerja sebagai tukang masak namun disebabkan kekangan masa yang memerlukannya pulang pada tengah hari bagi menguruskan suami, menyebabkan dia terpaksa berhenti kerja.

“Saya tak boleh kerja lama-lama. Contoh, baru-baru ini saya baru pergi kerja dua hari, tapi majikan berhentikan saya disebabkan saya terpaksa pulang awal untuk menguruskan suami.

“Saya merayu kepada majikan supaya membayar separuh daripada gaji namun saya tidak boleh terus berkerja di situ kerana majikan memerlukan pekerja penuh masa,” katanya.

Menurut Asmanida, suaminya sering terlihat sebak ketika bercakap mengenai perihal bola sepak dan rakan-rakan lamanya dalam pasukan.

Abdul Rahman merupakan sebahagian daripada daripada skuad muda yang mencatat sejarah apabila membawa Kedah menjadi juara dalam acara bola sepak pada edisi pertama Sukan Malaysia (Sukma) 1986 di Kuala Lumpur.

Selain itu, dia juga merupakan sebahagian daripada anggota pasukan Kedah yang meraih kejayaan menjulang Piala Malaysia 1990. 

Orang ramai yang ingin menyalurkan bantuan boleh menghubungi Asmanida di talian 016-2816689.