ROBERTO FIRMINO dan Mohamed Salah menjaringkan gol lewat untuk meletakkan kelab Inggeris Liverpool memimpin perlawanan Liga Juara-Juara (UCL) menentang  kelab Itali Inter Milan hasil kemenangan 2-0 di San Siro pagi ini.

Inter kelihatan lebih berbahaya antara kedua-dua pasukan sepanjang jam pertama, dengan Hakan Calhanoglu menggegarkan palang dalam masa 16 minit.

Bagaimanapun, selepas Liverpool menggantikan Diogo Jota pada separuh masa, pemain gantian Firmino cemerlang melakukan tandukan menembusi gawang untuk menjaringkan gol dengan percubaan pertama permainan mengenai sasaran pada minit ke-75.

Salah menggandakan kelebihan Liverpool lapan minit kemudian menyebabkan Inter terpaksa melakukan segala-galanya dalam aksi timbal balik pusingan 16 terakhir di Anfield 8 Mac nanti.

Anak buah Jurgen Klopp berpeluang membuka jaringan pada minit ke-14, tetapi Sadio Mane tidak dapat mengawal tandukannya.

Inter pula berpeluang dua minit kemudian, dengan Calhanoglu mencari ruang dalam kotak penalti sebelum melihat percubaannya terkena palang.

Lautaro Martinez tiba terlalu lewat untuk menyambar hantaran silang Ivan Perisic ketika tuan rumah memulakan separuh masa kedua dengan cerah, manakala Edin Dzeko menyaksikan gol dibatalkan dengan betul kerana ofsaid pada minit ke-60.

Pengenalan Luis Diaz memberi semangat baru kepada Liverpool, tetapi Firmino yang memecah kebuntuan dengan tandukan yang baik.

Salah memastikan kemenangan tidak diragui apabila rembatannya melepasi garisan pada minit ke-83, meletakkan tempat ke suku akhir dengan kukuh dalam jangkauan Liverpool.