PADA jendela perpindahan musim panas yang lalu, Liverpool menyasarkan pembelian Joao Palhinha untuk menggantikan Fabinho, tetapi akhirnya memilih untuk menandatangani Endo dari Stuttgart.

Pemain antarabangsa Jepun itu bukanlah pemain tengah yang handal dan ia terbukti daripada persembahannya menentang pasukan fizikal seperti Crystal Palace pada Sabtu. Lebih-lebih lagi, dia juga tidak sehandal 'playmaker' seperti Fabinho.

Thiago dan Bajcetic kekal dalam senarai kecederaan dan kontrak semasa bekas pemain itu di Anfield akan tamat lebih kurang enam bulan lagi.

Oleh itu, Jurgen Klopp masih berusaha untuk memperkukuhkan posisi No. 6 di bahagian tengah dan sekali lagi, nama Palhinha menjadi tumpuan.

Menurut TEAMtalk, Liverpool telah mengadakan perbincangan dengan ejen pemain antarabangsa Portugal itu, pemain tengah yang kukuh di England sejak menyertai Fulham dari Sporting CP tahun lepas.

Pemain tengah Seleccao itu hampir menyertai Bayern Munich pada musim panas lalu tetapi pemain Jerman itu tidak dapat melengkapkan formaliti tepat pada masanya.

Sumber berita telah menyebut bahawa Cottagers akan menuntut bayaran yang sama ketika mereka bersetuju pada Ogos lalu untuk menjualnya kepada Bavaria.

TEAMtalk menyebut angka £60 juta (RM351.2j). Bagaimanapun, pakar perpindahan terkenal, Fabrizio Romano, mendedahkan perjanjian itu bernilai £55.8j (RM326.6j).

Pada bulan Oktober, pemain bola sepak Wales yang bersara, Robbie Savage, mendakwa bahawa Palhinha adalah pemain yang 'hebat', yang akan menjadi pemain yang ideal untuk Jurgen Klopp.

Dia melakukan terjahan terbanyak dalam Liga Perdana musim lalu dan kekal sebagai pemain utama untuk Fulham dan pasukan Portugal.

Persoalannya, adakah dia akan menjadi tunjang utama dalam jangka panjang? Palhinha bakal berusia 29 tahun pada Julai tahun depan. Patutkah Liverpool membida 55.8 juta pound untuk akhirnya mengikat kontrak bersamanya?