PENGURUS Manchester City, Pep Guardiola, percaya Liverpool masih mampu mempertahankan gelaran Liga Perdana Inggeris (EPL), di sebalik Jurgen Klopp menyatakan telahpun untuk mengangkat bendera putih.

City berkelebihan tujuh mata di puncak liga, 13 ke atas Liverpool, dengan kurang satu perlawanan selepas menang 3-0 ke atas Tottenham.

Pengurus Liverpool, Klopp, mengakui penyandang juara itu tidak boleh berharap untuk meraih gelaran berturut-turut selepas tewas 3-1 kepada Leicester City.

Tetapi Guardiola berkata, "Daripada apa yang saya lihat, cara mereka beraksi berdepan Leicester, sememangnya kami perlu tewas tetapi mereka mampu melakukannya.

"Ia adalah Liverpool yang sama saya temui tahun lalu tetapi mereka tidak klinikal seperti sebelum ini. Kualiti yang dipamerkan, adalah apa yang mampu dilakukan berdepan Leicester.

"Kadangkala dalam bola sepak, anda perlu menghasilkan lebih banyak jaringan untuk meledak gol. Ia melibatkan situasi, perasaan, kadangkala ia tidak memerlukan taktikal.

"Kualiti masih lagi ada, saya tidak berasakan mereka mengurangkan kualiti tekanan atau permainan. Mereka sentiasa menghasilkan lebih peluang berbanding pasukan lawan. Saya tidak suka bergelut berdepan mereka tetapi sebagai penonton, saya sentiasa gemar menyaksikan Liverpool beraksi," ujarnya.

City kekal tanpa tewas dalam 23 perlawanan dalam semua pertandingan (M20 S3), bolos hanya enam dalam tempoh tersebut -- gergasi Manchester melanjutkan rekod 16 kemenangan dalam semua pertandingan.