FRANCESCO Bagnaia berkata memenangi Grand Prix Itali adalah impian yang menjadi kenyataan apabila bintang Ducati itu menjulang kegemilangan di Mugello.

Pelumba berusia 25 tahun dari Turin itu menahan cabaran Fabio Quartararo untuk memperoleh kemenangan kedua dalam tiga perlumbaan terakhir dan menaiki ke tempat keempat dalam kedudukan pelumba MotoGP.

Perlumbaan itu telah dimenangi oleh pelumba Itali dalam tiga daripada lima edisi terakhir sekarang, dengan Bagnaia menyertai Andrea Dovizioso pada 2017 dan Danilo Petrucci pada 2019 dalam kumpulan itu.

Walaupun bintang Ducati, Bagnaia, menganggap Misano sebagai litar 'rumah'nya, dia menikmati detik melepasi garisan terlebih dahulu di hadapan penyokong Itali.

"Ia sesuatu yang saya impikan selalu, kerana menang di Mugello adalah luar biasa,” katanya pada sidang akhbar.

"Misano ialah grand prix rumah saya, tetapi yang ini ialah Grand Prix Itali. Ia adalah salah satu trek paling sukar pernah, jadi ia sungguh hebat."

Dia disambut oleh ribuan peminat apabila dia turun dari jenteranya menuju ke arah tempat penonton.

"Saya terfikir untuk membaling topi keledar saya, tetapi saya tahu kami akan dikenakan penalti jika saya menunggang tanpa topi keledar saya, jadi tidak mungkin saya dapat melakukannya," kata Bagnaia.