JOSE Mourinho kekal di landasan untuk menjadi 'salah seorang jurulatih terpenting dalam sejarah Roma', kata pengurus besar, Tiago Pinto.

Kekalahan kepada Milan dan Venezia sebelum rehat antarabangsa, seri dengan Bodo/Glimt dalam saingan Liga Conference memberi kejutan kepada Giallorossi.

Mereka sebelum ini memenangi enam daripada 10 perlawanan Serie A pertama musim ini, dengan Mourinho membuat permulaan yang kukuh untuk tugasan kelab keduanya di Itali, selepas kejayaan sebagai pengendali Inter sejak sedekad lalu.

Kini Roma menghadapi cabaran untuk membina momentum semula, bermula Ahad ini apabila mereka bertemu Genoa.

Pinto sangat penting dalam membawa Mourinho ke Roma dan yakin bekas bos Real Madrid, Chelsea dan Manchester United itu akan membawa kelab itu mencapai kejayaan besar.

Walaupun Mourinho sebelum ini mempunyai reputasi untuk membina pasukan yang menang dengan cepat, sejak hari pertama ia telah menjadi konsep yang berbeza dengan Roma.

"Dia telah membina imej ini dari masa ke masa, mujurlah sebelum ini dia telah melatih antara kelab terbesar dunia dan mungkin pasukan ini tidak mempunyai masa, projek dan strategi Roma," kata Pinto kepada Sky Sport Italia.

"Tetapi tidak mungkin mempunyai jurulatih seperti Mourinho tanpa strategi ini. Dia banyak meluangkan masa yang bersama pasukan remaja Roma mengesahkan bahawa dia benar-benar sejajar dengan kami.

"Kami tidak boleh mencipta pasukan segera seperti yang dilakukan oleh pasukan lain dan ini bukan kritikan, tetapi kebenaran. Mourinho bukan sahaja menyedari perkara ini, tetapi dia juga sejajar dan kerja yang dia lakukan membuktikan ini lebih daripada kata-kata saya."

Mourinho telah memberi peluang kepada pemain muda, tetapi dia juga menunjukkan kelemahan skuadnya di luar teras pasukan utama, terutamanya selepas kekalahan 6-1 di tempat lawan kepada Bodo/Glimt.

Roma menduduki tempat keenam dalam Serie A selepas 12 perlawanan tetapi sudah ketinggalan 13 mata di belakang Napoli dan Milan, dan Mourinho berkata selepas kekalahan mengejut kepada Venezia bahawa dia berasakan skuadnya tidak lebih kuat daripada kumpulan pemain musim lalu, walaupun terdapat perubahan besar pada jendela perpindahan.

Pinto berkata bahawa usaha mengkaji Roma untuk membina pasukan secara beransur-ansur 'tidak bermakna kami tidak mahu menang', sambil menjelaskan pembelian penyerang England, Tammy Abraham dari Chelsea.

“Mungkin kami mengelirukan orang kerana kami mengambil Abraham, yang masih muda tetapi merupakan seorang pemain yang hebat,” kata Pinto.

"Tetapi kami tidak mahu membentuk pasukan segera, kami mahu bekerja dalam semua bidang dan bertambah baik setiap hari dan dalam setiap jendela perpindahan."