PESURUHJAYA Sukan (PJS) memberi tempoh selama enam bulan buat Persatuan Olahraga Selangor (POS) untuk mencari kata sepakat menyelesaikan isu dalaman badan induk itu berkuat kuasa Rabu lalu.

Antara langkah remedi yang disyorkan PJS ialah penstrukturan semula keahlian serta meminda perlembagaan bagi memperkukuhkan tadbir urus badan induk itu.

Seandainya gagal mengikut tempoh yang ditetapkan, POS bakal berdepan dengan hukuman penggantungan atau pembatalan.

"Peringkat pertama ini kami memberi peluang kepada POS untuk membetulkan struktur dan ketiadaturan yang bercanggah dengan perlembagaan.

"Saya memberi tempoh enam bulan kepada POS untuk melaksanakan remedi yang disyorkan.

"Sekiranya masih tidak selesai, kami akan mengambil tindakan melaksanakan tindakan berdasarkan Sesyen 20 Akta Perlembagaan Sukan.

"Sekiranya ia gagal atau masih lagi tidak selesai, ia akan menjejaskan pembangunan sukan khususnya di Selangor daripada segi persiapan Sukma (Sukan Malaysia) dan Sukan SEA pada tahun depan," kata Ibrahim Yusof yang dilantik sebagai PJS pada Disember tahun lalu.

Oktober lalu, Datuk SM Muthu, merangkap Presiden Kesatuan Olahraga Malaysia (KOM) disingkir daripada jawatan presiden POS berikutan dakwaan penyelewengan kewangan.