KUALA LUMPUR: Atlet luncur Alpine negara, Aruwin Idami Salehhuddin menamatkan cabaran pertama di Sukan Olimpik Musim Sejuk Beijing 2022 dengan berada dalam kelompok terbaik 40 pada saingan Run 2 acara giant slalom wanita hari ini.

Walaupun tidak dapat membawa pulang sebarang pingat, Aruwin layak menerima pujian apabila beliau berjaya memperbaiki kedudukannya daripada tempat ke-46 dalam Run 1 awal hari ini kepada tempat ke-38 daripada 60 peluncur salji dengan catatan masa dua minit 12.28 saat (s) untuk kedua-dua Run 1 dan Run 2.

Dalam Run 2, atlet berumur 17 tahun itu kelihatan tenang dan tidak jatuh atau tergelincir semasa meluncur menuruni laluan curam di Pusat Ski Alpine Nasional di barat laut Yanqing, China, mencatatkan masa satu minit dan 06.15 saat.

Atlet muda yang mencipta sejarah sebagai atlet wanita Malaysia pertama bertanding dalam Sukan Olimpik Musim Sejuk itu, sebelum ini mencatatkan 1:06.13s dalam Run 1.

Sementara itu Sara Hector yang muncul peluncur terpantas Run 1, meneruskan penguasaannya dalam Run 2 apabila atlet dari Sweden itu meluncur laju untuk merangkul pingat emas dengan catatan masa 1:55.69s secara keseluruhan.

Sementara itu pemenang pingat gangsa Sukan Olimpik Musim Sejuk 2018, Federica Brignone dari Itali mucul sebagai peluncur kedua terpantas untuk memenangi perak (1:55.97s) manakala atlet Switzerland, Lara Gut-Behrami terpaksa berpuas hati dengan pingat gangsa (1:56.41s).

Cabaran Aruwin dalam temasya sukan ini masih belum berakhir, kerana beliau masih berpeluang membuktikan kehebatan dalam acara slalom wanita pada hari Rabu (9 Feb) ini.

Seorang lagi peluncur Alpine negara, Jeffrey Webb, yang membuat penampilan sulung di Sukan Olimpik Musim Sejuk PyeongChang 2018 (di Korea Selatan) dijadual bertanding dalam acara slalom lelaki pada 16 Feb ini.

-- BERNAMA