KAMILIA Valieva meratapi kekecewaan selepas deretan kesilapan ketika melakukan rutin menyebabkan dia terlepas pingat dalam acara perseorangan luncur ais Sukan Olimpik Musim Sejuk di Beijing.

Atlet Russia berusia 15 tahun itu telah mendahului kedudukan berikutan rutin program pendek Selasa lalu, telah dibenarkan bertanding secara kontroversi walaupun diuji positif untuk trimetazidine -- ubat penambah prestasi.

Namun, Valieva gagal menambah pingat emas yang dimenanginya dalam acara berpasukan, kerana dia melakukan beberapa kesilapan di bawah tekanan besar di Stadium Tertutup Ibu Kota semalam.

Remaja itu jatuh tiga kali dan kecewa selepas gagal mendapat tempat di podium, dengan markah 141.83 untuk rutin terakhirnya -- dan 224.09 keseluruhan -- memaksanya berada di tempat keempat.

Keadaan menjadi senyap sebelum dan selepas Valieva meninggalkan ais untuk mendapat tepukan hangat berikutan masa yang sukar dihadapi atlet kelahiran Kazan itu.

Rakan sepasukan Valieva, Anna Shcherbakova, memenangi emas selepas dia dianugerahkan markah 175.75 untuk rutin yang cemerlang, menjadikan jumlah keseluruhannya kepada 255.95.

Alexandra Trusova menjadikannya memastikan Majlis Olimpik Russia (ROC) menamatkan saingan satu-dua selepas dia menghasilkan rutin terbaik hari itu, memperoleh markah 177.13 untuk menamatkan pada 251.73, dan Kaori Sakamoto dari Jepun meraih perak.

Valieva berasa tidak puas hati apabila jurulatihnya cuba menghiburkannya, setelah mendapat perhatian yang begitu besar minggu ini di dalam dan di luar gelanggang ais.