ONE Esports, siri kejohanan e-sukan di bawah organisasi MMA terbesar Asia, ONE Championship bakal menganjurkan acara pertamanya di Tokyo, Jepun pada Oktober ini.

Menurut satu kenyataan pada Ahad, kejohanan 'ONE TEKKEN Tokyo Invitational' dan 'ONE Street Fighter Tokyo Challenge' akan diadakan pada 5 dan 6 Oktober sempena acara ke-100 ONE Championship pada 13 Oktober nanti.

"Setiap pertandingan akan memberi peluang kepada ahli-ahli komuniti e-sukan tempur untuk bersaing dengan sembilan pemain terbaik dalam format 3 lawan 3," kata kenyataan tersebut.

Selain itu, ONE Esports juga akan menganjurkan Dota 2 World Pro Invitational pada 20 hingga 22 Disember di Singapura, dan ONE Dota 2 Jakarta World Pro Invitational will be held at ICE BSD on pada 17 hingga 19 April , 2020 di Jakarta, Indonesia.

"Setiap 'Invitational' akan menyaksikan pasukan profesional Dota 2 terbaik dunia bersaing untuk hadiah terkumpul berjumlah AS$500,000 (RM2.06 juta)," katanya kenyataan itu lagi.

Dalam pada itu, ONE Championship turut menamakan Carlos Alimurung sebagai ketua pegawai eksekutif (CEO) ONE Esports.

Sebelum menyertai ONE Esports, Carlos pernah berkhidmat sebagai Ketua Pegawai Perniagaan untuk Battlefy, iaitu sebuah platform pertandingan terbuka e-sukan terbesar di dunia.

Beliau memikul tanggungjawab P & L (untung dan rugi), dan pasukannya mengendalikan penjanaan pendapatan, pembangunan perniagaan, pemasaran, dan media sosial.

"Peluang untuk membina perniagaan e-sukan bernilai berbilion dolar di Asia merupakan peluang sekali dalam seumur hidup. DNA ONE Championship adalah meraikan kisah yang memberi inspirasi dan wira, yang akan memainkan peranan penting dalam memperkayakan keseluruhan ekosistem di rantau ini; pemain profesional, pemaju permainan, liga, penganjur, agensi negara, dan jenama.

"Pasukan ini sangat kuat, dan saya teruja untuk menyerapkan idea dan tenaga mereka untuk melaksanakan strategi kami," katanya.

ONE Esports yang diumumkan pelancarannya pada November 2018, merupakan inisiatif ONE Championship dalam membantu mengembangkan lagi industri ‘sukan milenial’ itu di Asia.

Ia merupakan kerjasama di antara organisasi itu dengan Dentsu Inc dari Jepun, serta syarikat gaming Razer dan syarikat telekomunikasi Singtel dari Singapura.

E-sukan merupakan sukan yang berkembang pesat dan dimainkan oleh jutaan peminat di seluruh dunia, di mana pertandingan-pertandingan e-sukan telah pun mendapat penerimaan arus perdana.

Malah, sukan ini juga telah mendapat sokongan penuh dari Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang mahu mengangkat e-sukan ke tahap yang lebih tinggi.

Beliau juga berhasrat menjadikan Malaysia sebagai hab e-sukan di Asia, yang mampu membuka peluang pekerjaan kepada golongan muda terutama sekali bidang komputer.