Suatu ketika dahulu, buat sekian lamanya kehebatan seorang penjaga gol diukur berdasarkan aspek kekebalannya dalam melindungi gawang daripada dibolosi pihak lawan. 

Menurut statistik laman sesawang sportsbrief.com, penjaga gol yang paling banyak mencatatkan 'clean sheet', mengakhiri perlawanan tanpa bolos, tidak lain tidak bukan adalah legenda Itali, Gianluigi Buffon, dengan sebanyak 501 perlawanan kesemuanya.

Buffon terkenal dengan kemahiran membaca dan meramalkan corak serangan lawan, menggagalkan percubaan sebelum ia mencapai peringkat berbahaya, serta fleksibiliti untuk menyelamatkan bola dari sudut yang paling sukar. 

Pada zaman sekarang, meskipun segala ciri-ciri yang disebutkan tadi masih lagi relevan dan penting buat seorang penjaga gol, terdapat satu lagi aspek baru yang dianggap penting untuk menjadikan penjaga gol seorang pemain yang relevan dalam pasukan -- penghantaran bola secara jitu. 

Perpindahan keluar David De Gea daripada Manchester United setelah 12 tahun menabur bakti disambut dengan reaksi bercampur-baur penyokong. 

Mungkin ada yang hairan mengapa seorang penjaga gol yang menjadi penyelamat pasukan buat saban musim dan begitu setia bersama kelab akhirnya disingkirkan begitu sahaja? 

Statistik menunjukkan sejak enam musim lepas, De Gea telah menyelamatkan lebih daripada 500 percubaan berbahaya lawan dan berjaya meraih anugerah Sarung Tangan Emas musim lalu.

Sukar untuk dibayangkan betapa teruknya rekod pertahanan United bakal kelihatan jika tiadanya dia. 

Malang sekali, kelemahan utama De Gea adalah kegagalannya mempamerkan kebolehan mengawal bola menggunakan kaki dan melakukan hantaran jitu untuk memulakan serangan -- aspek yang pada asalnya diperkenalkan oleh pengurus Manchester City, Pep Guardiola dan dipamerkan oleh penjaga gol pasukan, Ederson Moraes dengan baik sekali. 

Gaya penjaga gol seperti Ederson itu ternyata turut didambakan oleh pengurus United, Erik Ten Hag, dan disebabkan itulah penjaga gol utama yang menjadi pilihan hatinya sebagai pengganti De Gea adalah Andre Onana dari Inter Milan. 

United baru sahaja menyempurnakan pembelian Onana hari ini, dan laporan berita dari pelbagai sumber rata-ratanya menyorot kemampuannya melakukan hantaran yang tajam serta tidak gentar untuk mengambil posisi yang cukup jauh dari kotak penalti demi memastikan hantaran itu sampai ke sasaran yang ditentukan. 

Ten Hag sememangnya sudah cukup arif dengan kemampuan dan bakat Onana kerana pemain itu pernah bersama dengannya sewaktu mengendalikan Ajax bertahun-tahun dahulu, manakala Guardiola turut memperakui bakat penjaga gol tersebut ketika City menentang Inter dalam perlawanan akhir Liga Juara-Juara UEFA (UCL) pada penghujung musim lepas. 

"Onana merupakan penjaga gol yang luar biasa apabila melibatkan aspek pembinaan rentak permainan. 

“Dia seakan-akan seorang pemain tengah bertahan dan turut sama mengisi posisi tersebut pada waktu-waktu tertentu.

“Bagi saya, dia sememangnya salah seorang penjaga gol terbaik dunia ketika ini."

Begitulah ulasan Guardiola dalam temu bual pasca perlawanan tersebut. 

Kehadiran Onana pastinya menimbulkan rasa teruja buat kesemua penyokong United kerana mereka kini akhirnya memiliki penjaga gol yang serba-serbi lengkap daripada segi pertahanan dan penghantaran bola serta masih lagi berada pada usia yang muda. 

Kita nantikan bagaimana impak Onana terhadap pasukan dan sama ada sumbangannya bakal membawa perubahan positif terhadap rentak serangan United kelak.