LIMA atlet paralimpik menjadi sandaran untuk sasaran tiga kilauan emas Sukan Paralimpik Tokyo -- Ziyad Zulkifli dan Latif Romly mengetuai sasaran ditambah dengan kemampuan Bonnie Bunyau, S. Suresh dan Chia Lek Hou.

Bagaimanapun, penyumbang emas di Paralimpik Rio, Ridzuan Puzi tiada dalam sasaran yang ditetapkan oleh Kementerian Belia dan Sukan (KBS).

Selaras dengan hasrat yang ada, emas mampu dijangkau Malaysia di Paralimpik Tokyo.

Lima atlet menjadi sandaran menerusi acara olahraga, angkat berat, badminton dan memanah.

Kelima-lima atlet itu berada dalam kelompok lima terbaik dunia mengikut kategori masing-masing, memiliki cabaran besar untuk membawa amanat negara ke negara matahari terbit.

"Barisan atlet yang akan Paralimpik kali ini antara dalam kelompok lima atlet terbaik dunia dan saya berasakan mereka mampu cemerlang dalam saingan kali ini," kata Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Wan Ahmad Fayhsal Wan Kamal.

Bagi Chef de Mission (CDM) Paralimpik, Datuk Seri Megat Shahriman, persediaan daripada segi kejohanan tambahan sebelum ke Tokyo tidak seperti empat tahun lalu, namun berbekalkan program latihan yang ada, ia bukan perkara mustahil.

"Kami telah pun terlepas beberapa kejohanan sebagai persiapan menghadapi saingan Paralimpik. Bagaimanapun, semua persiapan telah dijalankan seperti biasa," katanya.