KUALA LUMPUR: Yayasan Kebajikan Atlet Kebangsaan (Yakeb) menyokong ketetapan Kementerian Belia dan Sukan (KBS) untuk tidak membina pejabat baharu bagi yayasan tersebut buat masa ini.

Pengerusi Yakeb Datuk Noorul Ariffin Abdul Majeed berkata hal ini kerana Yakeb turut berpendirian kebajikan bekas atlet perlu diberikan keutamaan terlebih dahulu sementara mendapatkan penaja atau sumber pendana untuk membina pejabat tersebut.

"Jika pada masa akan datang rezeki kita (Yakeb) mencukupi, tanah masih ada dan kita mendapat penaja untuk membina bangunan tersebut, kami akan mengalu-alukan peluang itu.

"Buat masa sekarang, fokus kami adalah untuk mengutamakan kebajikan bekas atlet terlebih dahulu," katanya kepada pemberita pada program kolaborasi bersama Keretapi Tanah Melayu Bhd (KTMB) dan Yakeb di sini hari ini.

Selasa lepas, Menteri Belia dan Sukan Hannah Yeoh berkata KBS tidak bercadang untuk membina Wisma Yakeb ketika ini kerana keutamaan sekarang adalah untuk membela nasib bekas atlet negara.

Hannah berkata demikian ketika ditanya mengenai cadangan membina Wisma Yakeb seperti yang diumumkan bekas perdana menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Sept tahun lepas.

Terdahulu, Yakeb buat julung kalinya berkolaborasi dengan KTMB bagi mengadakan program klinik sukan dan latihan sukan oleh bekas atlet kebangsaan kepada kakitangan KTMB dan anak-anak mereka.

Antara yang turut serta ialah bekas jaguh badminton Datuk Foo Kok Keong dan Ong Ewe Hock serta bekas pemain bola sepak Zolkifli Ahmad Kamarul.

-- BERNAMA