Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) perlu mengadakan satu mesyuarat bersama anggota gabungan serta pasukan yang terlibat sebelum memutuskan untuk melaksanakan penswastaan Liga Malaysia.

Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) Tan Sri Annuar Musa berkata FAM tidak boleh mendahului pasukan dan anggota gabungan dalam melaksanakan penswastaan liga itu.

"Pasukan dah ahli gabungan wajib dirundingi terlebih dahulu dan mesyuarat agung luar biasa patut dipanggil untuk meluluskan penswastaan.

"Penswastaan bererti menjual hak untuk jangka panjang itu termasuk hak pasukan, ia mesti dirundingi bersama ... 70 peratus hak dari penswastaan mestilah kembali kepada pasukan," katanya dalam catatan di laman sosial Facebook pada Jumaat.

Beliau berkata beberapa perkara seperti peraturan perpindahan, hak tajaan lain, hak tangga gaji dan lain-lain perkara perlu diperincikan terlebih dahulu sebelum penswastaan liga dilaksanakan.

"Semua ini wajib dibentang hitam putih... satu perjanjian pemegang saham juga wajib diwujudkan. Ahli gabungan dan pasukan mesti bertegas dalam melindungi hak mereka dan FAM tidak boleh laksanakan penswastaan selagi semua perkara di atas terlebih dahulu disempurnakan," katanya.

Annuar berkata pihaknya akan mengemukakan syor rasmi kepada FAM selepas satu mesyuarat khas diadakan malam ini.

"Sekiranya syarat tidak memuaskan KAFA boleh membuat pilihan sama ada mahu menyertai penswastaan atau tidak, yang pasti FAM tidak boleh buat sesuka hati dan ahli pula harus sepakat," katanya.