IPOH: Pesuruhjaya Sukan diminta meneliti setiap masalah yang dihadapi badan-badan sukan dan menyelesaikannya mengikut peraturan dan undang-undang.

Antara badan sukan itu ialah Persatuan Bola Sepak Perak dan Persatuan Olahraga Selangor.

Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu berkata, selain itu, banyak lagi masalah yang dihadapi oleh badan sukan di seluruh negara.

"Saya sudah arahkan Pesuruhjaya Sukan untuk meneliti setiap kes ini dan buat keputusan mengikut peraturan undang-undang yang ada melalui Pesuruhjaya Sukan.

"Saya tak ada masalah untuk berjumpa sesiapa, tetapi perjumpaan saya mengikut keutamaan juga, dan mungkin perkara itu boleh diselesaikan oleh pihak Pesuruhjaya Sukan sahaja.

"Saya rasa itu juga boleh dibuat," katanya ketika ditemui pada majlis kembara sahur bersama Funriders di Tambun dekat sini awal pagi ini.

Terdahulu, Persatuan Olahraga Selangor merayu Menteri Belia dan Sukan campur tangan dalam isu pembatalan pendaftaran badan sukan negeri itu, mengikut Akta Pembangunan Sukan 1997.

Presidennya, Norhayati Karim berkata, satu surat rayuan sudah pun dihantar 20 April lalu, berhubung pembatalan yang dibuat oleh Pejabat Pesuruhjaya Sukan.

Sementara itu, mengulas mengenai Kejohanan Badminton Asia 2022 yang akan diadakan di Manila bermula 26 April hingga 1 Mei hadapan, Ahmad Faizal berkata, beliau yakin pemain-pemain negara mampu berikan persembahan terbaik

Menurutnya, mereka perlu memastikan momentum itu dapat dibawa kepada kejohanan-kejohanan lebih besar, seterusnya pingat emas pertama di Sukan Olimpik Paris pada 2026.